Vintereventyr i Lofoten
Abstract
Gjennom oppgaven har vi utarbeidet en kampanjeplan for opplevelses- og
aktivitetsbedriften XXLofoten, med konseptet “Vintereventyr i Lofoten”.
Formålet med kampanjen er å øke kjennskapen og kunnskapen til XXLofoten sine
aktivitets- og opplevelsespakker i vintersesongen 2022. Bakgrunnen for
kampanjen er skjevfordelingen av turiststrømmen i sesongene som skaper
utfordringer i den kontinuerlige driften for XXLofoten. Vi har tatt utgangspunkt i
Ronald D. Smiths fire faser i utformingen av kampanjen.
Den første fasen i oppgaven er formative undersøkelser som tar for seg analyser
av situasjonen, organisasjonen og interessenter. I situasjonsanalysen samlet vi inn
sekundærdata for å kartlegge situasjonen XXLofoten står overfor og om den
utgjør en mulighet for å kommunisere bedriftens vinteraktiviteter.
Organisasjonsanalysen ga viktig innsikt i bedriftens interne ressurser og struktur,
samt eksterne faktorer som påvirker reiselivsnæringen og XXLofoten. I
interessentanalysen kartla vi viktige nøkkelinteressenter som kunne indikere en
målgruppe for kampanjen. For å innhente mer innsikt om interessenter utformet vi
en spørreundersøkelse i Nettskjema der formålet var å avgrense og spesifisere en
målgruppe. Dataene ble analysert i SAS JMP, hvor vi kartla kjennskap til,
kunnskap om og holdninger til XXLofoten. I tillegg analyserte vi interessentenes
holdninger og interesse for Lofoten som vinterdestinasjon. På bakgrunn av
interessentanalysen og analysene gjort i metodedelen, fremstilte vi kampanjens
målgruppe: nordmenn i aldersgruppen 20-40 år. Målgruppen har høyere
utdanning, og er enten singel eller har kjæreste, og har ikke barn. De er
eventyrlystne, aktive mennesker og har en søkende livsstil, men er indifferent til
organiserte aktiviteter og guidede turer.
I fase to av oppgaven ble det definert en overordnet strategi som skal informere
målgruppen om XXLofoten og aktivitetene de tilbyr i vintersesongen. For å
underbygge den overordnede strategien har vi formulert et hovedmål
for kampanjen. Hovedmålet er å øke kjennskapen og kunnskapen målgruppen har
til tjenestene XXLofoten tilbyr i vintersesongen. Vi har også utformet to delmål
som skal bidra til å oppnå hovedmålet. Med utgangspunkt i den formative
PRK 36761 1020918 1021746 1030172
vi
analysen, hovedmålet og delmålene har vi formulert handlingsstrategier og
kommunikasjonsstrategier som skal gi føringer for taktikk og implementering.
Den tredje fasen presenterer de tre taktikkene som skal utføres gjennom aktiviteter
i kampanjen. Disse tre taktikkene er annonsering i sosiale medier, en giveaway på
Facebook og utnytte allianser som XXLofoten allerede har med
samarbeidspartnere. Taktikkene er utformet for å oppnå delmålene for kampanjen
og understøtte hovedmålet. I denne delen blir det også forklart hvilken effekt hver
taktikk vil kunne ha på målgruppen. Videre har vi gått inn på implementeringen
av taktikkene, der vi har utformet et Gantt-skjema med en tidslinje for aktivitetene
og et budsjett for kampanjen.
Den siste fasen tar for seg hvordan kampanjen kan evalueres underveis og etter
kampanjens tidsforløp. I og med at budsjettet for kampanjen er lavt bør
kampanjen i hovedsak evalueres med bakgrunn i innsikt fra Facebook Manager,
gjennom publikumsengasjement og analyser av sidetrafikk. Kampanjen kan
evalueres med bakgrunn i uttak og utfall for å måle effekten på målgruppen. Til
slutt har vi diskutert veien videre for XXLofoten, og formulert en appendiks med
innspill og oppfordringer til bedriften.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2021