• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vintereventyr i Lofoten

Håkonsund, Ida Hamre; Hanssen, Maria Nicoline Dørvaag; Jansson, Sara Linnea
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2912524.pdf (3.332Mb)
Vedlegg-1.pdf (3.004Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2780767
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Gjennom oppgaven har vi utarbeidet en kampanjeplan for opplevelses- og

aktivitetsbedriften XXLofoten, med konseptet “Vintereventyr i Lofoten”.

Formålet med kampanjen er å øke kjennskapen og kunnskapen til XXLofoten sine

aktivitets- og opplevelsespakker i vintersesongen 2022. Bakgrunnen for

kampanjen er skjevfordelingen av turiststrømmen i sesongene som skaper

utfordringer i den kontinuerlige driften for XXLofoten. Vi har tatt utgangspunkt i

Ronald D. Smiths fire faser i utformingen av kampanjen.

Den første fasen i oppgaven er formative undersøkelser som tar for seg analyser

av situasjonen, organisasjonen og interessenter. I situasjonsanalysen samlet vi inn

sekundærdata for å kartlegge situasjonen XXLofoten står overfor og om den

utgjør en mulighet for å kommunisere bedriftens vinteraktiviteter.

Organisasjonsanalysen ga viktig innsikt i bedriftens interne ressurser og struktur,

samt eksterne faktorer som påvirker reiselivsnæringen og XXLofoten. I

interessentanalysen kartla vi viktige nøkkelinteressenter som kunne indikere en

målgruppe for kampanjen. For å innhente mer innsikt om interessenter utformet vi

en spørreundersøkelse i Nettskjema der formålet var å avgrense og spesifisere en

målgruppe. Dataene ble analysert i SAS JMP, hvor vi kartla kjennskap til,

kunnskap om og holdninger til XXLofoten. I tillegg analyserte vi interessentenes

holdninger og interesse for Lofoten som vinterdestinasjon. På bakgrunn av

interessentanalysen og analysene gjort i metodedelen, fremstilte vi kampanjens

målgruppe: nordmenn i aldersgruppen 20-40 år. Målgruppen har høyere

utdanning, og er enten singel eller har kjæreste, og har ikke barn. De er

eventyrlystne, aktive mennesker og har en søkende livsstil, men er indifferent til

organiserte aktiviteter og guidede turer.

I fase to av oppgaven ble det definert en overordnet strategi som skal informere

målgruppen om XXLofoten og aktivitetene de tilbyr i vintersesongen. For å

underbygge den overordnede strategien har vi formulert et hovedmål

for kampanjen. Hovedmålet er å øke kjennskapen og kunnskapen målgruppen har

til tjenestene XXLofoten tilbyr i vintersesongen. Vi har også utformet to delmål

som skal bidra til å oppnå hovedmålet. Med utgangspunkt i den formative

PRK 36761 1020918 1021746 1030172

vi

analysen, hovedmålet og delmålene har vi formulert handlingsstrategier og

kommunikasjonsstrategier som skal gi føringer for taktikk og implementering.

Den tredje fasen presenterer de tre taktikkene som skal utføres gjennom aktiviteter

i kampanjen. Disse tre taktikkene er annonsering i sosiale medier, en giveaway på

Facebook og utnytte allianser som XXLofoten allerede har med

samarbeidspartnere. Taktikkene er utformet for å oppnå delmålene for kampanjen

og understøtte hovedmålet. I denne delen blir det også forklart hvilken effekt hver

taktikk vil kunne ha på målgruppen. Videre har vi gått inn på implementeringen

av taktikkene, der vi har utformet et Gantt-skjema med en tidslinje for aktivitetene

og et budsjett for kampanjen.

Den siste fasen tar for seg hvordan kampanjen kan evalueres underveis og etter

kampanjens tidsforløp. I og med at budsjettet for kampanjen er lavt bør

kampanjen i hovedsak evalueres med bakgrunn i innsikt fra Facebook Manager,

gjennom publikumsengasjement og analyser av sidetrafikk. Kampanjen kan

evalueres med bakgrunn i uttak og utfall for å måle effekten på målgruppen. Til

slutt har vi diskutert veien videre for XXLofoten, og formulert en appendiks med

innspill og oppfordringer til bedriften.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit