Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyrholt, Kristian Borinaga
dc.contributor.authorNummestad, André Gullbekk
dc.contributor.authorAndvik, Fabian August
dc.date.accessioned2021-09-21T11:07:25Z
dc.date.available2021-09-21T11:07:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779825
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractForbrukere setter flere kriterier til markedet basert på dets utvikling, og dermed blir grunnlaget for å ta en kjøpsbeslutning mer kompleks. Som et resultat av en teknologisk- og makroøkonomisk utvikling er det en forutsetning blant selskaper å tilpasse sine strategier for å holde seg konkurransedyktige. Denne studien fokuserer derfor på en forbrukers intensjon ved handel, og hvordan bekvemmelighet som en lite utforsket teori påvirker denne. Bekvemmelighet blir teoretisk sett konseptualisert etter fem ulike dimensjoner, som videre er distinkte for ulike deler av kundenes kjøpsprosess. Ved å ta for oss det vi antar er de to mest avgjørende dimensjonene, har vi definert følgende problemstilling: “Hvilken effekt har informasjons- og transaksjons-bekvemmelighet på kundenes kjøpsintensjon?” Studie tar utgangspunkt i fire nødvendige faktorer; 1) informasjonsbekvemmelighet, 2) transaksjons-bekvemmelighet, 3) bekvemmelighet og 4) kjøpsintensjon. Basert på denne firedelingen ønsker vi å undersøke hvilken effekt informasjons- og transaksjons-bekvemmelighet har på kjøpsintensjon, og videre hvordan bekvemmelighet som ett begrep påvirker kundenes intensjon ved handel. Studien er basert på en kvantitativ metode med et deskriptivt forskningsdesign. Vi sendte ut en digital spørreundersøkelse med et formål om å samle inn primærdata. Undersøkelsen resulterte i et bredt utvalg av respondenter. De innhentede dataene ble analysert i SAS JMP - et analyseverktøy som hjalp oss å endre de teoretiske begrepene til målbare tallverdier. Det ble gjennomført en deskriptiv-, faktor-, reliabilitets-, korrelasjon-, og regresjonsanalyse. Resultatene fra studie viste hovedsakelig at bekvemmelighet og dens dimensjoner har en effekt på forbrukernes kjøpsintensjon. Funnene diskuteres i samsvar med relevant forskning, og presenteres i forhold til Elkjøp. Det gjør at resultatene i større grad kan vurderes fra et bedriftsperspektiv, som videre kan legge analytiske rammer til både nye og eksisterende aktører på markedet.en_US
dc.language.isonnoen_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectmarkedsføringsledelseen_US
dc.titleHvilken effekt har informasjons- og transaksjonsbekvemmelighet på kundenes kjøpsintensjon?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel