Hvilken effekt har informasjons- og transaksjonsbekvemmelighet på kundenes kjøpsintensjon?
Abstract
Forbrukere setter flere kriterier til markedet basert på dets utvikling, og dermed
blir grunnlaget for å ta en kjøpsbeslutning mer kompleks. Som et resultat av en
teknologisk- og makroøkonomisk utvikling er det en forutsetning blant selskaper å
tilpasse sine strategier for å holde seg konkurransedyktige. Denne studien
fokuserer derfor på en forbrukers intensjon ved handel, og hvordan
bekvemmelighet som en lite utforsket teori påvirker denne. Bekvemmelighet blir
teoretisk sett konseptualisert etter fem ulike dimensjoner, som videre er distinkte
for ulike deler av kundenes kjøpsprosess. Ved å ta for oss det vi antar er de to
mest avgjørende dimensjonene, har vi definert følgende problemstilling:
“Hvilken effekt har informasjons- og transaksjons-bekvemmelighet på kundenes
kjøpsintensjon?”
Studie tar utgangspunkt i fire nødvendige faktorer; 1) informasjonsbekvemmelighet,
2) transaksjons-bekvemmelighet, 3) bekvemmelighet og 4)
kjøpsintensjon. Basert på denne firedelingen ønsker vi å undersøke hvilken effekt
informasjons- og transaksjons-bekvemmelighet har på kjøpsintensjon, og videre
hvordan bekvemmelighet som ett begrep påvirker kundenes intensjon ved handel.
Studien er basert på en kvantitativ metode med et deskriptivt forskningsdesign. Vi
sendte ut en digital spørreundersøkelse med et formål om å samle inn primærdata.
Undersøkelsen resulterte i et bredt utvalg av respondenter. De innhentede dataene
ble analysert i SAS JMP - et analyseverktøy som hjalp oss å endre de teoretiske
begrepene til målbare tallverdier. Det ble gjennomført en deskriptiv-, faktor-,
reliabilitets-, korrelasjon-, og regresjonsanalyse.
Resultatene fra studie viste hovedsakelig at bekvemmelighet og dens dimensjoner
har en effekt på forbrukernes kjøpsintensjon. Funnene diskuteres i samsvar med
relevant forskning, og presenteres i forhold til Elkjøp. Det gjør at resultatene i
større grad kan vurderes fra et bedriftsperspektiv, som videre kan legge analytiske
rammer til både nye og eksisterende aktører på markedet.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021