• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grønnvasking i Fast Fashion-industrien

Norland, Julie
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2911653.pdf (2.705Mb)
intervjuguide.pdf (44.29Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2779080
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne oppgaven er utarbeidet for å belyse forbrukeres holdninger til

grønnvasking i Fast Fashion-industrien, samt undersøke hvordan deres holdninger

påvirker atferd, og hvilken effekt dette vil ha for Fast Fashion-bedriftene.

Oppgavens hovedtemaer er Fast Fashion, bærekraft, grønnvasking, holdninger og

atferd. Det er benyttet et eksplorativt forskningsdesign og en kvalitativ metode.

Undersøkelsesformen foregår gjennom dybdeintervjuer. Det er valgt å intervjue

tre forbrukere av Fast Fashion med ulike holdninger og atferd til bransjen, for å se

hvordan dette påvirker bedriftene. Oppgaven har ingen hensikt å generalisere, og

problemstillingen har derfor noen avgrensninger med hensyn på oppgavens

omfang, tid og ressurser til rådighet.

Oppgavens teori legger grunnlaget for områdene i dybdeintervjuene som skal

undersøkes. Inndelingen starter først med en redegjørelse for Fast Fashionindustrien,

og begrepet bærekraft defineres. Deretter forklares det hvordan Fast

Fashion-industrien opptrer i den bærekraftige utviklingen. Neste tema omhandler

grønnvasking og effekten det har på forbrukerne at klesbedriftene ikke alltid gir

uttrykk for at det de sier er sant. Deretter skal det kartlegges holdninger og atferd,

og hvordan disse henger sammen.

Undersøkelsens hensikt er å undersøke hvordan disse områdene i helhet påvirker

forbrukeres atferd til Fast Fashion-bedrifter.

Resultatet av undersøkelsen viste at holdningene til Fast Fashion-industrien,

bærekraft og grønnvasking ikke nødvendigvis har sammenheng med atferden til

industrien. Ansvaret for en bærekraftig utvikling ligger både på forbrukere,

bedriftene og myndigheter. I en fremtidig bærekraft klesindustri må myndighetene

sette strengere reguleringer, klesaktørene må være åpne og ærlige om

konsekvensene ved miljøproblematikken, og forbrukere må bli mer bevisste i

valgene de tar. Og Fast Fashion-konsernene må tenke ny forretningsmodell.

Denne oppgaven kan anses som en forstudie til en kvantitativ undersøkelse.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit