Grønnvasking i Fast Fashion-industrien
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2779080Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne oppgaven er utarbeidet for å belyse forbrukeres holdninger til
grønnvasking i Fast Fashion-industrien, samt undersøke hvordan deres holdninger
påvirker atferd, og hvilken effekt dette vil ha for Fast Fashion-bedriftene.
Oppgavens hovedtemaer er Fast Fashion, bærekraft, grønnvasking, holdninger og
atferd. Det er benyttet et eksplorativt forskningsdesign og en kvalitativ metode.
Undersøkelsesformen foregår gjennom dybdeintervjuer. Det er valgt å intervjue
tre forbrukere av Fast Fashion med ulike holdninger og atferd til bransjen, for å se
hvordan dette påvirker bedriftene. Oppgaven har ingen hensikt å generalisere, og
problemstillingen har derfor noen avgrensninger med hensyn på oppgavens
omfang, tid og ressurser til rådighet.
Oppgavens teori legger grunnlaget for områdene i dybdeintervjuene som skal
undersøkes. Inndelingen starter først med en redegjørelse for Fast Fashionindustrien,
og begrepet bærekraft defineres. Deretter forklares det hvordan Fast
Fashion-industrien opptrer i den bærekraftige utviklingen. Neste tema omhandler
grønnvasking og effekten det har på forbrukerne at klesbedriftene ikke alltid gir
uttrykk for at det de sier er sant. Deretter skal det kartlegges holdninger og atferd,
og hvordan disse henger sammen.
Undersøkelsens hensikt er å undersøke hvordan disse områdene i helhet påvirker
forbrukeres atferd til Fast Fashion-bedrifter.
Resultatet av undersøkelsen viste at holdningene til Fast Fashion-industrien,
bærekraft og grønnvasking ikke nødvendigvis har sammenheng med atferden til
industrien. Ansvaret for en bærekraftig utvikling ligger både på forbrukere,
bedriftene og myndigheter. I en fremtidig bærekraft klesindustri må myndighetene
sette strengere reguleringer, klesaktørene må være åpne og ærlige om
konsekvensene ved miljøproblematikken, og forbrukere må bli mer bevisste i
valgene de tar. Og Fast Fashion-konsernene må tenke ny forretningsmodell.
Denne oppgaven kan anses som en forstudie til en kvantitativ undersøkelse.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021