• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilfredshet med egen privatøkonomi og organisasjonsforpliktelse

Brien, Thomas David; Nykaas, Marte Pernille Gran; Bergmo, Kristina
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2575769.pdf (2.294Mb)
VEDLEGG.pdf (3.334Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2684813
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Formålet med denne oppgaven er å se på sammenhengen mellom

organisasjonsforpliktelse og tilfredshet med egen privatøkonomi. Vi undersøker

altså om graden av tilfredshet med privatøkonomien, påvirker følelsen av

engasjement og forpliktelse til organisasjonen man arbeider i.

Forskningsspørsmålet er som følger: Vil personer som får en induksjon av

økonomisk tilfredshet føle høyere grad av organisasjonsforpliktelse enn personer

som får en induksjon av økonomisk utilfredshet? (Med induksjon menes en

influens/frembringelse).

Vi har gjennomført et eksperiment for å forsøke å best mulig besvare

problemstillingen. På bakgrunn av teori, tidligere forskning og egne antakelser ble

det formulert fem hypoteser. To av dem ser på forholdet mellom tilfredshet med

egen privatøkonomi og tilfredshet i andre deler av livet. De tre andre handler om

sammenhengen mellom tilfredshet med egen privatøkonomi og ulike former for

organisasjonsforpliktelse.

Resultatene fra analysen viser at det ikke er grunnlag for å si at det foreligger en

signifikant forskjell i verdiene mellom gruppene. Resultatet var gjennomgående at

økonomisk tilfredshet ikke har en innvirkning på organisasjonsforpliktelse. Til

tross for at hypotesene ikke var signifikante, støttes likevel resultatene av tidligere

forskning som dreier seg om at langvarig misnøye med privatøkonomien kan gå

utover generell trivsel og velvære, som videre kan påvirke ansattes organisasjonsforpliktelse/-

engasjement.

Konklusjonen er at det ikke er grunnlag for å si at personer som får en induksjon

av økonomisk tilfredshet vil føle høyere grad av organisasjonsforpliktelse, men

det bør absolutt gjennomføres mer forskning på denne sammenhengen
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit