dc.contributor.author | Nordstad, Stine Synnøve Kristensen | |
dc.date.accessioned | 2020-10-22T14:19:02Z | |
dc.date.available | 2020-10-22T14:19:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684598 | |
dc.description | Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020 | en_US |
dc.description.abstract | Denne oppgaven har blitt utarbeidet med hensikt å belyse fenomenet
grønnvasking. Jeg har intervjuet fire faglig dyktige representanter fra næringslivet,
som har bidratt med å belyse oppgavens hovedtemaer: bærekraft, grønn
markedsføring og grønnvasking. Studiet benytter et eksplorativt design for å
belyse fenomenet. Først undersøkte jeg sekundærdata for å danne en
grunnleggende kunnskap om fenomenet. Deretter benyttet jeg primærdata for å
fylle forskningshullene og svare på problemstillingen. Dybdeintervjuer ble
benyttet til innsamlingen av primærdata.
Grunnlaget for intervjuene er basert på relevante teorier fra tidligere forskning.
Teorien utformet forskningens undersøkelsesspørsmål. Hovedfokuset under
intervjuene var å utforske hva de ulike begrepene innebærer for næringsdrivende
og forbrukere. Først fokuserte jeg på hva bærekraft er og hvorfor bærekraft
benyttes som virkemiddel i markedsføring. Deretter gjorde vi rede for hvordan
bærekraft kan være et utfordrende virkemiddel for markedsføring. Siste og
viktigste tema i intervjuene var hva grønnvasking er, hvordan forbrukere kan
gjenkjenne grønnvasking og skille det fra grønn markedsføring. Avslutningsvis
fokuserte vi på hvordan slik aktivitet kontrolleres i Norge i dag.
Resultatene viser til at forbrukerne ikke kan skille mellom grønnvasking og grønn
markedsføring fordi begrepene er for store og krever mer innsikt enn det er
realistisk å kunne forvente av forbrukere. Analysen gjør rede for at det er tre
ansvarlige organer som skal beskytte forbrukeren: myndighetene,
forbrukertilsynet og pressen. Avslutningen innebærer også løsningsforslag til
hvordan grønnvasking kan kontrolleres. Oppgaven avsluttes med kritikk av
oppgaveprosessen og forslag til videre forskning.
Denne oppgaven bidrar til en videreutvikling av forskningen rundt fenomenet
grønnvasking. Forskningen tar for seg om forbrukere kan skille fenomenet
grønnvasking fra grønn markedsføring og hvordan fenomenet kontrolleres i Norge
i dag. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Handelshøyskolen BI | en_US |
dc.subject | markedsføring | en_US |
dc.subject | markedsføringsledelse | en_US |
dc.title | Grønn markedsføring, eller grønnvasking? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |