Show simple item record

dc.contributor.authorNordstad, Stine Synnøve Kristensen
dc.date.accessioned2020-10-22T14:19:02Z
dc.date.available2020-10-22T14:19:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684598
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven har blitt utarbeidet med hensikt å belyse fenomenet grønnvasking. Jeg har intervjuet fire faglig dyktige representanter fra næringslivet, som har bidratt med å belyse oppgavens hovedtemaer: bærekraft, grønn markedsføring og grønnvasking. Studiet benytter et eksplorativt design for å belyse fenomenet. Først undersøkte jeg sekundærdata for å danne en grunnleggende kunnskap om fenomenet. Deretter benyttet jeg primærdata for å fylle forskningshullene og svare på problemstillingen. Dybdeintervjuer ble benyttet til innsamlingen av primærdata. Grunnlaget for intervjuene er basert på relevante teorier fra tidligere forskning. Teorien utformet forskningens undersøkelsesspørsmål. Hovedfokuset under intervjuene var å utforske hva de ulike begrepene innebærer for næringsdrivende og forbrukere. Først fokuserte jeg på hva bærekraft er og hvorfor bærekraft benyttes som virkemiddel i markedsføring. Deretter gjorde vi rede for hvordan bærekraft kan være et utfordrende virkemiddel for markedsføring. Siste og viktigste tema i intervjuene var hva grønnvasking er, hvordan forbrukere kan gjenkjenne grønnvasking og skille det fra grønn markedsføring. Avslutningsvis fokuserte vi på hvordan slik aktivitet kontrolleres i Norge i dag. Resultatene viser til at forbrukerne ikke kan skille mellom grønnvasking og grønn markedsføring fordi begrepene er for store og krever mer innsikt enn det er realistisk å kunne forvente av forbrukere. Analysen gjør rede for at det er tre ansvarlige organer som skal beskytte forbrukeren: myndighetene, forbrukertilsynet og pressen. Avslutningen innebærer også løsningsforslag til hvordan grønnvasking kan kontrolleres. Oppgaven avsluttes med kritikk av oppgaveprosessen og forslag til videre forskning. Denne oppgaven bidrar til en videreutvikling av forskningen rundt fenomenet grønnvasking. Forskningen tar for seg om forbrukere kan skille fenomenet grønnvasking fra grønn markedsføring og hvordan fenomenet kontrolleres i Norge i dag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectmarkedsføringsledelseen_US
dc.titleGrønn markedsføring, eller grønnvasking?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record