I hvilken grad vil en bærekraftig posisjonering i klesbransjen påvirke bedrifters omdømme fra et forbrukerperspektiv, og i hvilken grad har dette noe å si for forbrukernes valg av merke?
Abstract
I denne oppgaven tar vi for oss problemstillingen: “I hvilken grad vil en
bærekraftig posisjonering i klesbransjen påvirke bedrifters omdømme fra et
forbrukerperspektiv, og i hvilken grad har dette noe å si for forbrukernes valg av
merke?”. Problemstillingen er valgt fordi temaet rundt bærekraft har blitt svært
viktig over hele verden og vi er interessert i å se sammenhengen mellom
bærekraft, posisjonering, forbrukere og omdømme. Vi bruker tre klesbutikker som
eksempler, alle med ulikt fokus på bærekraft og med ulike målgrupper.
Som teoretisk grunnlag for å besvare problemstillingen har vi redegjort for hva
bærekraftig utvikling handler om. Vi har deretter forklart teori om posisjonering,
derav tre-stegs-prosessen, som går ut på å kartlegge bedriftenes referanserammer,
likhetspunkter og differensieringspunkter. Teori om forbrukeratferd med blant
annet forbrukertrender, adopsjonsprosessen og diffusjonsprosessen er videre
redegjort for.
Ved innsamling av data har vi benyttet primærdata, først i form av kvalitativ
metode. Her er det brukt et eksplorativt design og dybdeintervjuer på fem
intervjuobjekter i alder 21-25 år, for å samle inn grunnleggende informasjon om
området vi ville undersøke. Vi gikk deretter videre med denne grunnleggende
kunnskapen til kvantitativ metode og deskriptivt design, hvor vi utarbeidet en
spørreundersøkelse i Qualtrics for å kunne svare på problemstillingen.
Spørreundersøkelsen ble delt på Facebook, andre sosiale medier, og vi fikk samlet
inn svar fra 200 respondenter i alderen 16-51+ år. Projektive teknikker er benyttet
i både den kvalitative og kvantitative metoden.
Undersøkelsene ble utformet slik at vi kunne besvare 5 undersøkelsesspørsmål
som igjen var utarbeidet spesielt for å kunne besvare problemstillingen på best
mulig måte. Resultatene vi kom frem til i besvarelse av undersøkelsesspørsmålene
ga oss grunnlag for å konkludere med at på grunn av forbrukernes miljøbevissthet
vil bedriftenes fokus på bærekraft og den bærekraftige posisjoneringen ifølge
analysene påvirke bedriftens omdømme i positiv grad, med forbehold om at det er
et genuint fokus. Dette vil videre i relativt stor grad vil påvirke forbrukere til å
velge merker med fokus på bærekraft.
Description
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2020