• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Domene Autoritet og SERP plassering

Birkeland, Michael
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2574108.pdf (2.172Mb)
Data om DA og SERP rank.xlsx (13.84Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684104
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [571]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg sett på Domene Autoritet, hva det er og hvorfor bedrifter bør

bry seg. Jeg har gjennomført regresjonsanalyser for å bevise korrelasjonen mellom

Domene Autoritet og SERP rangering. Hensikten med dette er å kunne hjelpe bedrifter

med å få bedre oversikt over SEO innsatsen sin og forhåpentligvis bedre plasseringen de

har hos Google sin søkemotor.

Jeg har valgt å benytte meg av en kvantitativ metode med kausalt og eksplorerende

forskningsdesign. Metodisk ønsket jeg å se om økningen i Domene Autoritet korrelerte

med en bedre plassering på Google. Dette ble gjort gjennom egen innsamling og analyse

av data. Domene Autoriteten ble innhentet gjennom Moz.

Moz er bedriften som har skapt algoritmen i Domene Autoritet. Den er skapt i respons

på at Google i 2014 stoppet det offentlige innsynet i PageRank. Det betydde at en lengre

ikke kunne se hvor høyt Google verdsatte din bedrift. Domene Autoritet ble laget som

en måte å imitere det gamle PageRank systemet slik at bedrifter fortsatt kunne bruke

dette til benchmarking og analyser.

For å innhente teori på området, leste jeg meg opp på PageRank og Domene Autoritet.

Etter det leste jeg artikler og bøker om Domene Autoritet, Digital markedsføring og

kommunikasjon, SEO, SEM og andre faktorer og nøkkelord innenfor SERP forbedring.

Dette utgjør det meste av det teoretiske kapitlet i oppgaven. Oppgaven fokuserer i sin

helhet på organisk vekst på søkemotorer og tar ikke for seg PPC modeller eller andre

betalte annonser.

For innhentingen av de kvantitative primær dataene har jeg valgt fem (5) nøkkelord jeg

ville søke på. Jeg valgte å fokusere alle nøkkelordene innenfor samme bransje for å

minske sjansen for bransjeforskjeller. Bransjen jeg fokuserte på var Personlig finans og

nøkkelordene jeg valgte å søke på var: Kredittkort, Kreditt, Refinansiering, Personlån og

Forbrukslån. For hvert av nøkkelordene hentet jeg inn de 10 første søkeresultatene og

de tilsvarende Domene Autoritet poengsummene. Dette var tallene jeg skulle bruke til

regresjonsanalysen.

I diskusjonsdelen vil jeg gå gjennom de teoretiske holdepunktene med tanke på

resultatet jeg fant. Jeg fant at Domene Autoritet gjennomsnittlig korrelerer med SERP rangering, men jeg kunne ikke bevise dette på individuelt nivå. Dataene viser overall

korrelasjon men grunnet avvik og lite datautvalg kan jeg ikke med sikkerhet si at

korrelasjonen stemmer på individuelt nivå. Jeg har hentet inn sekundærdata som tar for

seg 16 000 nøkkelord som beviser en korrelasjon på 0,12. Relativt til antall faktorer som

spiller inn for Googles rangering, vil jeg påstå dette er signifikant.

Drøftingen ligger grunnlaget for argumenteringen min til konklusjonen hvor jeg anmoder

at en bør bruke Domene Autoritet som en måte å sammenligne seg med bransjen, og

som et verktøy i nåtids- og konkurrentanalyser. Det kan også hjelpe bedrifter å finne feil

i egen SEO og minske effekten av negative SEO angrep.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit