Hvordan motivere selgerne i Power til å skape en vinnende salgskultur
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683770Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [848]
Sammendrag
Temaet i denne bacheloroppgaven er motivasjon med følgende problemstilling: Hvordan
motivere selgerne i Power til å skape en vinnende salgskultur.
Vi har igjennom oppgaven tatt i brukt motivasjonsteorier som forklarer hvordan ansatte
motiveres på arbeidsplassen. Gjennom grunnleggende motivasjonsteorier forklares det
hvordan ansatte motivers individuelt og hvordan ledere må bruke ulike former for motivasjon
for å lykkes. Vi ser i denne oppgaven på Herzbergs tofaktorteori og jobb-berikelse,
jobbkarakteristika modeller, den psykologiske motivasjonsprosessen, firefaktor-teorien,
kognitiv evalueringsteori, samt ansettelsesprosessen og Disc-modellen. Innad i disse teoriene
og modellene finner vi flere ulike synspunkt på hvordan motivasjon utløses. Disse teoriene
knyttes opp mot metode og datainnsamlingsprosessen for å finne svar på problemstillingen
vår.
Vi har gjennomført kvantitativ og kvalitativ forskningsdesign i samarbeid med elektronikkkjeden
Power. Dette inkluderer et intervju med en varehussjef som representerer ledelsen, og
en spørreundersøkelse for de ansatte. I dette forskningsdesignet analyserer vi sammenhengen
mellom resultatene innhentet fra ledelsen og de ansatte. Resultatene presenteres sammen i
drøftelsen av oppgaven. Ledelsens og de ansattes resultater hadde flere likhetstrekk, samt
noen uoverensstemmelser. Vi ønsket dermed å finne de viktigste motivasjonsfaktorene på
arbeidsplassen. Det ble valgt fire underkategorier: Motivasjonsfaktorer, selvbestemmelse,
forhold mellom leder og ansatt og salgskultur. Disse kategoriene gjorde det mulig å trekke en
konklusjon til problemstillingen.
Selvom ledelsen mente at bonusordningen var en avgjørende faktor for at de ansatte presterte
bedre, var dette ikke avgjørende for de ansatte. Vi kan trekke antakelsen om at lønn ble sett på
som fundamentalt og at de ansatte dermed holdt seg mer nøytrale til denne faktoren. Fokuset
bedriften har om å begeistre sine ansatte, gjennom ansvar, utvikling og anerkjennelse er
nøkkelen til et godt arbeidsmiljø. Da hele 80.18% av de ansatte mener de er deltakere av en
vinnende salgskultur, kan det konkluderes med at det ikke bare er en, men en sammenheng
mellom flere faktorer som gjør at Power i dag klarer å skape en vinnende salgskultur.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2020