• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan motivere selgerne i Power til å skape en vinnende salgskultur

Stuhr, Cecilie; Jacobsen, Marte Tarlebø
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2571187.pdf (1.962Mb)
Vedlegg Bachelor.pdf (384.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683770
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [572]
Abstract
Temaet i denne bacheloroppgaven er motivasjon med følgende problemstilling: Hvordan

motivere selgerne i Power til å skape en vinnende salgskultur.

Vi har igjennom oppgaven tatt i brukt motivasjonsteorier som forklarer hvordan ansatte

motiveres på arbeidsplassen. Gjennom grunnleggende motivasjonsteorier forklares det

hvordan ansatte motivers individuelt og hvordan ledere må bruke ulike former for motivasjon

for å lykkes. Vi ser i denne oppgaven på Herzbergs tofaktorteori og jobb-berikelse,

jobbkarakteristika modeller, den psykologiske motivasjonsprosessen, firefaktor-teorien,

kognitiv evalueringsteori, samt ansettelsesprosessen og Disc-modellen. Innad i disse teoriene

og modellene finner vi flere ulike synspunkt på hvordan motivasjon utløses. Disse teoriene

knyttes opp mot metode og datainnsamlingsprosessen for å finne svar på problemstillingen

vår.

Vi har gjennomført kvantitativ og kvalitativ forskningsdesign i samarbeid med elektronikkkjeden

Power. Dette inkluderer et intervju med en varehussjef som representerer ledelsen, og

en spørreundersøkelse for de ansatte. I dette forskningsdesignet analyserer vi sammenhengen

mellom resultatene innhentet fra ledelsen og de ansatte. Resultatene presenteres sammen i

drøftelsen av oppgaven. Ledelsens og de ansattes resultater hadde flere likhetstrekk, samt

noen uoverensstemmelser. Vi ønsket dermed å finne de viktigste motivasjonsfaktorene på

arbeidsplassen. Det ble valgt fire underkategorier: Motivasjonsfaktorer, selvbestemmelse,

forhold mellom leder og ansatt og salgskultur. Disse kategoriene gjorde det mulig å trekke en

konklusjon til problemstillingen.

Selvom ledelsen mente at bonusordningen var en avgjørende faktor for at de ansatte presterte

bedre, var dette ikke avgjørende for de ansatte. Vi kan trekke antakelsen om at lønn ble sett på

som fundamentalt og at de ansatte dermed holdt seg mer nøytrale til denne faktoren. Fokuset

bedriften har om å begeistre sine ansatte, gjennom ansvar, utvikling og anerkjennelse er

nøkkelen til et godt arbeidsmiljø. Da hele 80.18% av de ansatte mener de er deltakere av en

vinnende salgskultur, kan det konkluderes med at det ikke bare er en, men en sammenheng

mellom flere faktorer som gjør at Power i dag klarer å skape en vinnende salgskultur.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit