• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan endres fysiske butikker innen klesbransjen som følge av økende konkurranse fra netthandel?

Hersdal, Mari Berg
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2559612.pdf (1.478Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683763
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
Klesbransjen er i dag preget av svært tett konkurranse, både fra aktører som

benytter seg av fysiske butikker, nettbutikker og andre multikanaler. Det oppstår

stadig flere konsepter som gjør bransjen mer variert og konkurranseutsatt. De

ulike aktørene opererer på ulike vis, men selger mer eller mindre de samme

produktene – klær. Hvordan skal de fysiske butikkene opprettholde sin plass i

markedet når det samme produktet blir tilbudt i alle kanalene? Dette bringer oss

inn på oppgavens problemstilling:

«Hvordan endres fysiske butikker innen klesbransjen som følge av økende

konkurranse fra netthandel?»

Denne oppgaven tar i hovedsak for seg den fysiske butikkens situasjon, rolle og

fremtid i lys av digital utvikling i form av kommunikasjon og salg. Oppgaven er

ment å belyse hva som avgjør kjøp i de ulike kanalene, hvordan digitale verktøy

og kanaler preger kundeatferd og om det foreligger eventuelle endringer i det

fremtidige konkurransebildet.

Oppgaven består av seks kapitler. Det første kapitelet gir en introduksjon til

oppgavens tematikk, bakgrunn for valgt tema, samt en introduksjon av Carlings

AS, som jeg videre baserer min forskning ut fra. Neste kapittel er en gjennomgang

av tidligere litteratur som er blitt funnet relevant for oppgavens videre diskusjon.

Litteratur kapittelet består av forskning på den fysiske butikken og dens rolle,

digitalisert markedsføring og kundeatferd, årsaker til netthandel og årsaker til

fysisk handel og til slutt, konkurransestrategi.

Videre beskriver kapittel tre oppgavens metodiske del. Metoden som er benyttet i

oppgaven er en kvalitativ studie hvor tre ulike sett med dybdeintervjuer er foretatt.

Intensjonen er å kunne belyse problemstillingen på bakgrunn av et

bedriftsperspektiv og et kundeperspektiv. Respondentene som representerer

bedriftsperspektivet består av en «ekspert» på området, og ni butikkansatte, og

respondentene som representerer kundeperspektivet består av ti kunder.

Fjerde kapittel i oppgaven presenterer relevante funn fra intervjurundene, disse

blir videre diskutert i neste kapittel i tråd med litteraturbidraget. Diskusjonen er

ment å svare på analysespørsmålene som er satt i oppgaven før det forsøkes å gi

en endelig konklusjon på valgt problemstilling.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit