Hvordan endres fysiske butikker innen klesbransjen som følge av økende konkurranse fra netthandel?
Abstract
Klesbransjen er i dag preget av svært tett konkurranse, både fra aktører som
benytter seg av fysiske butikker, nettbutikker og andre multikanaler. Det oppstår
stadig flere konsepter som gjør bransjen mer variert og konkurranseutsatt. De
ulike aktørene opererer på ulike vis, men selger mer eller mindre de samme
produktene – klær. Hvordan skal de fysiske butikkene opprettholde sin plass i
markedet når det samme produktet blir tilbudt i alle kanalene? Dette bringer oss
inn på oppgavens problemstilling:
«Hvordan endres fysiske butikker innen klesbransjen som følge av økende
konkurranse fra netthandel?»
Denne oppgaven tar i hovedsak for seg den fysiske butikkens situasjon, rolle og
fremtid i lys av digital utvikling i form av kommunikasjon og salg. Oppgaven er
ment å belyse hva som avgjør kjøp i de ulike kanalene, hvordan digitale verktøy
og kanaler preger kundeatferd og om det foreligger eventuelle endringer i det
fremtidige konkurransebildet.
Oppgaven består av seks kapitler. Det første kapitelet gir en introduksjon til
oppgavens tematikk, bakgrunn for valgt tema, samt en introduksjon av Carlings
AS, som jeg videre baserer min forskning ut fra. Neste kapittel er en gjennomgang
av tidligere litteratur som er blitt funnet relevant for oppgavens videre diskusjon.
Litteratur kapittelet består av forskning på den fysiske butikken og dens rolle,
digitalisert markedsføring og kundeatferd, årsaker til netthandel og årsaker til
fysisk handel og til slutt, konkurransestrategi.
Videre beskriver kapittel tre oppgavens metodiske del. Metoden som er benyttet i
oppgaven er en kvalitativ studie hvor tre ulike sett med dybdeintervjuer er foretatt.
Intensjonen er å kunne belyse problemstillingen på bakgrunn av et
bedriftsperspektiv og et kundeperspektiv. Respondentene som representerer
bedriftsperspektivet består av en «ekspert» på området, og ni butikkansatte, og
respondentene som representerer kundeperspektivet består av ti kunder.
Fjerde kapittel i oppgaven presenterer relevante funn fra intervjurundene, disse
blir videre diskutert i neste kapittel i tråd med litteraturbidraget. Diskusjonen er
ment å svare på analysespørsmålene som er satt i oppgaven før det forsøkes å gi
en endelig konklusjon på valgt problemstilling.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020