• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Key Account Management

Aaland, Kenneth
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2573749.pdf (1.821Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683543
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
I denne oppgaven er det blitt samarbeidet med Nordfjord Kjøtt og utvalgte Rema

1000 butikker. Nordfjord Kjøtt ble etablert i 1965 og har siden 1998 produsert og

levert kjøttprodukter til Rema 1000. Partene har en eksklusiv leverandøravtale

som gjør de til forretningspartnere. Jeg har undersøkt temaet Key account

management for å se på hvordan det best mulig kan praktisertes når Nordfjord

Kjøtt leverer til «bare» en kunde som har ca. 650 butikker. Derfor er

problemstillingen blitt som følger, Hvordan jobber Nordfjord Kjøtt med Key

account management for å styrke relasjonen og øke lojaliteten med nøkkelkunden

Rema 1000?

Metoden som er brukt for denne oppgaven er både kvalitativ (dybdeintervju) og

kvantitativ (spørreundersøkelser). Det er hovedsakelig et eksplorativt design og

kvalitativ metode som er benyttet, hvor data primært er innhentet via

dybdeintervju og jevnlig kontakt med salgssjef. For å gjennomføre

dybdeintervjuet ble det utformet en intervjuguide som ble testet flere ganger. I

tillegg til dybdeintervjuet ble det sendt ut spørreundersøkelser til 12 av Rema

1000 butikkene, som et lite supplement for å tilegne meg mer informasjon og

kunnskap om butikkenes opplevelser med samarbeidet med Nordfjord Kjøtt.

Undersøkelsene og analysene som er gjort viser at Nordfjord Kjøtt jobber generelt

bra med Key account management og Rema 1000 butikkene er stort sett fornøyde.

Salgssjef har store forventninger til sine selgere, men også til sin egen bedrift. 10

av 12 kriterier har fått karakteren «10» av salgssjef på hvor viktig dette er.

Nordfjord kjøtt klarer delvis å innfri det Rema 1000 forventer, men noen kriterier

har avvik. Rådgivning er det viktigste for salgssjef og dette kriteriet har det største

avviket. Sammen med nevnte rådgivning, er CRM også noe som bør fokuseres på

i fremtiden. Bruken av CRM er helt grei, men de utnytter ikke hele potensialet.

Nordfjord Kjøtt og Rema 1000 har et veldig godt partnerskap, der kommunikasjon

mellom bedriftene og kvalitet i alle ledd er det viktigste. Det er også kommet frem

at det er sentralt for begge virksomhetene å ha gode samtaler, og at terskelen for å

spør om råd og tips er lav. Det er dette hele relasjonen mellom Nordfjord Kjøtt og

Rema 1000 bygges på, altså gjensidig tillit og samarbeid.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit