• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Exit

Ellefsæter, Karoline; Nordli, Ole Gunnar Henriksen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2562986.pdf (2.007Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683501
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg salgsprosessen av egen virksomhet, herunder exit.

Målet med oppgaven er å definere utslagsgivende faktorer man bør ta hensyn til,

og prøve å tidfeste når man skal begynne å innrette seg de ulike. Det er utført seks

intervjuer med entreprenører som befinner seg i ulike stadier av salgsprosessen,

fra å ikke ha tenkt på det, til å ha utført flere vellykkede exits. Utfallet av

sammenstillingen av teorien opp i mot praksis har hjulpet oss å definere fire

utslagsgivende områder oppsummert i en ny modell (figur 6.2.1). Denne tar for

seg i) entreprenøren, i hvilken grad hen legger forutsetningene i starten av

virksomheten på bakgrunn av egen erfaring, eierandel samt ledelsesstil. ii)

Organisasjonen, viser oss at selskapets avhengighetsgrad til nøkkelpersoner, samt

utarbeidelsen av en organisasjonskultur har utslagsgivende effekt på verdi. Dette

blir i utvalget i varierende grad hensyntatt, noe grunnet ulike behov. iii) De

makroøkonomiske fluktasjonene i økonomien påvirker verdsettelsen, som

gjennom analyser kan identifisere med- eller motsykliske tendenser i aktuell

virksomhet. iv) Timing er av helt essensiell faktor, hvor man ser selskapets

finansielle situasjon. Det fremheves at salg bør forekomme mens man har vekst i

omsetning samt potensialet for vekst i overskuelig fremtid. Avslutningsvis tas

disse fire aspektene til etterretning for definering av hvorvidt det er fordelaktig å

inngå en “suksessfull” exit. Ved å se på de ulike momentene som fremkommer i

modellen finner vi potensielle årsakssammenheng til måloppnåelsen av de enkelte

bedriftene.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit