Exit
Abstract
Denne oppgaven tar for seg salgsprosessen av egen virksomhet, herunder exit.
Målet med oppgaven er å definere utslagsgivende faktorer man bør ta hensyn til,
og prøve å tidfeste når man skal begynne å innrette seg de ulike. Det er utført seks
intervjuer med entreprenører som befinner seg i ulike stadier av salgsprosessen,
fra å ikke ha tenkt på det, til å ha utført flere vellykkede exits. Utfallet av
sammenstillingen av teorien opp i mot praksis har hjulpet oss å definere fire
utslagsgivende områder oppsummert i en ny modell (figur 6.2.1). Denne tar for
seg i) entreprenøren, i hvilken grad hen legger forutsetningene i starten av
virksomheten på bakgrunn av egen erfaring, eierandel samt ledelsesstil. ii)
Organisasjonen, viser oss at selskapets avhengighetsgrad til nøkkelpersoner, samt
utarbeidelsen av en organisasjonskultur har utslagsgivende effekt på verdi. Dette
blir i utvalget i varierende grad hensyntatt, noe grunnet ulike behov. iii) De
makroøkonomiske fluktasjonene i økonomien påvirker verdsettelsen, som
gjennom analyser kan identifisere med- eller motsykliske tendenser i aktuell
virksomhet. iv) Timing er av helt essensiell faktor, hvor man ser selskapets
finansielle situasjon. Det fremheves at salg bør forekomme mens man har vekst i
omsetning samt potensialet for vekst i overskuelig fremtid. Avslutningsvis tas
disse fire aspektene til etterretning for definering av hvorvidt det er fordelaktig å
inngå en “suksessfull” exit. Ved å se på de ulike momentene som fremkommer i
modellen finner vi potensielle årsakssammenheng til måloppnåelsen av de enkelte
bedriftene.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2020