• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intelligens i lederskap

Siem, Kristina; Bratland, Christine Aakre; Hagen, Jenny Nysæther
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2574013.pdf (1.865Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683269
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
Hensikten med denne studien er å avdekke lekfolks antagelser om forholdet mellom

intelligens og gode lederegenskaper samt sosiale ferdigheter. Studien er gjennomført

som et eksperiment, hvor utvalgets respondenter ble delt i fire grupper. Hver gruppe

ble presentert for en hypotetisk lederkandidat som har ulik oppnåelse og grad av

intelligens. Scenariene som ble benyttet var høy og lav grad av språklig/verbale og

matematisk/logiske evner. Formålet var å undersøke hvordan synet på kandidaten sine

lederegenskaper og sosiale ferdigheter endret seg på bakgrunn av dette.

Det ble fremsatt fem hypoteser i arbeidet med å besvare oppgaven. Disse ble

utgangspunktet for en uavhengig post hoc-test for å sammenligne relevante

mellomgruppeforskjeller. Det ble også gjennomført en korrelasjonsanalyse for å

undersøke de interne sammenhengene mellom variablene. Resultatet viser en generell

enighet blant respondentene, hvor samtlige av våre fem hypoteser ble helt eller delvis

støttet. Kandidatens intelligens påvirker respondentenes oppfatning av

vedkommendes lederegenskaper og sosiale ferdigheter. Ved svært god

matematisk/logisk intelligens opplever respondentene kandidaten som signifikant

dårligere på samtlige av målevariablene våre. Kandidaten oppleves mer sosial

kompetent og skikket for en lederstilling med både svært lav matematisk og språklig

intelligens. Verbal intelligens oppleves positivt for lederegenskaper og sosiale

ferdigheter og foretrekkes blant flertallet av respondentene.

Oppsummert viser resultatene at intelligens har stor betydning for hvordan vi

oppfatter en ideell leder. Lekfolk er generelt skeptiske til ledere med høy matematisk

intelligens og foretrekker heller kandidater med lave verbale og matematiske evner.

Resultatene viser også at respondentenes oppfatning av verbal og matematiske

intelligens fører til svært forskjellige reaksjoner. Resultatet av studien indikerer med

andre ord at det foreligger stereotypiske fordommer av intelligente ledere i dagens

samfunn.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit