Intelligens i lederskap
Abstract
Hensikten med denne studien er å avdekke lekfolks antagelser om forholdet mellom
intelligens og gode lederegenskaper samt sosiale ferdigheter. Studien er gjennomført
som et eksperiment, hvor utvalgets respondenter ble delt i fire grupper. Hver gruppe
ble presentert for en hypotetisk lederkandidat som har ulik oppnåelse og grad av
intelligens. Scenariene som ble benyttet var høy og lav grad av språklig/verbale og
matematisk/logiske evner. Formålet var å undersøke hvordan synet på kandidaten sine
lederegenskaper og sosiale ferdigheter endret seg på bakgrunn av dette.
Det ble fremsatt fem hypoteser i arbeidet med å besvare oppgaven. Disse ble
utgangspunktet for en uavhengig post hoc-test for å sammenligne relevante
mellomgruppeforskjeller. Det ble også gjennomført en korrelasjonsanalyse for å
undersøke de interne sammenhengene mellom variablene. Resultatet viser en generell
enighet blant respondentene, hvor samtlige av våre fem hypoteser ble helt eller delvis
støttet. Kandidatens intelligens påvirker respondentenes oppfatning av
vedkommendes lederegenskaper og sosiale ferdigheter. Ved svært god
matematisk/logisk intelligens opplever respondentene kandidaten som signifikant
dårligere på samtlige av målevariablene våre. Kandidaten oppleves mer sosial
kompetent og skikket for en lederstilling med både svært lav matematisk og språklig
intelligens. Verbal intelligens oppleves positivt for lederegenskaper og sosiale
ferdigheter og foretrekkes blant flertallet av respondentene.
Oppsummert viser resultatene at intelligens har stor betydning for hvordan vi
oppfatter en ideell leder. Lekfolk er generelt skeptiske til ledere med høy matematisk
intelligens og foretrekker heller kandidater med lave verbale og matematiske evner.
Resultatene viser også at respondentenes oppfatning av verbal og matematiske
intelligens fører til svært forskjellige reaksjoner. Resultatet av studien indikerer med
andre ord at det foreligger stereotypiske fordommer av intelligente ledere i dagens
samfunn.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2020