Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEspeland, Ester Mathilde
dc.date.accessioned2020-10-15T13:49:04Z
dc.date.available2020-10-15T13:49:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683154
dc.descriptionBacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractNy lovgivning fra myndighetene medførte reduserte inntekter for inkassobransjen. Det ble av mange vurdert som en trussel mot grunnlaget for den type virksomheter. Mag AS møte utfordringen ved å etablere et prosjekt for å effektivisere arbeidet ved ny utvikling av ny teknologi og ny organisering av arbeidet. Mag AS ønsket å utvikle ny kunnskap rundt kundens behov. De ville rette fokus mot selve grunnlaget for virksomheten, og var villig til å rette et kritisk søkelys mot dagens rutiner og organisasjonsform. De ønsket å benytte en arbeidsmetode som hentet ut de ansattes kunnskap, samt at denne kunnskapen kunne utvikles videre gjennom kreative prosesser. En organisasjon består per definisjon av mennesker som på en systematisk måte arbeider mot et eller flere mål. I dette ligger det også en motstand mot å ta fokus bort fra virksomhetens formål. Det å stille spørsmål ved dette kan også utløse motstand som både er rasjonell og irrasjonell. Vi kan derfor forvente at det vil oppstå spenning mellom driftsorganisasjonen og prosjektet. I Mag AS var det stor kunnskap om virksomheten, slik den ble drevet i dag. Likevel valgte ledelsen å «nullstille seg» for å få en mer dyptgripende læring og endring i organisasjonen. De valgte med andre ord bevist et utgangspunkt der de ikke visste hvor de skulle, og hvordan de skulle komme ditt. De valgte en prosjekttilnærming innen det som betegnes som agile eller smidig. I denne oppgaven har jeg i den teoretiske delen gjort rede for tankegangen bak denne tilnærmingen, og gått i dybden på en metode innen den agile tradisjonen. Jeg valgte Scrum da denne lå nærmest opp til den tilnærming Mag AS benyttet. Jeg har hatt tilgang til all dokumentasjon i prosjektet, så min hovedmetode har vært studier av dokumenter. Dette har blitt supplert med samtaler med deltakerne. Jeg har rettet fokus på følgende: - Hvilken kompetanse som har blitt tilført prosjektet? - Hvordan samhandlingen mellom ulike roller i prosjektet fungerer? - Hvilke arbeidsoppgaver som er tillagt de ulike rollene? - Forholdet mellom linjeorganisasjonen- og prosjekteten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectprosjektledelseen_US
dc.titleBacheloroppgave i prosjektledelseen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel