En kvantitativ undersøkelse om motivasjon hos besøksvenner i Oslo Røde Kors
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å kartlegge hvilke motivasjonsfaktorer som er
viktige for besøksvennene i Oslo Røde Kors. Røde Kors er en stor internasjonal
humanitær organisasjon, som hver dag jobber for å bekjempe ensomhet og
inkludere flere i fellesskapet. Vi har med dette som utgangspunkt utarbeidet
følgende problemstilling:
«Hvilke motivasjonsfaktorer er viktige for personer som er frivillige besøksvenner
i Oslo Røde Kors, og kan disse variere ut fra demografiske forhold?»
For å besvare problemstillingen har vi undersøkt hvilke motivasjonsfaktorer
besøksvennene anser som viktige. Vi har også diskutert hvorvidt alderen og
arbeidssituasjonen til besøksvennene har betydning for hva som er motivasjonen
til å drive med frivillig arbeid. Gjennom problemstillingen har vi fått et bedre
innsyn i hva som gjør personer motiverte til å utføre frivillig arbeid. Ut fra dette
har vi utarbeidet anbefalinger på hva Oslo Røde Kors kan gjøre for i større grad
beholde sine frivillige i organisasjonen.
Det teoretiske rammeverket bygger på Maslows behovspyramide,
selvbestemmelsesteorien og «Volunteer Functions Inventory» om frivillighet.
Med grunnlag i VFI-teorien utarbeidet vi en spørreundersøkelse, som ble sendt til
besøksvennene i Oslo Røde Kors. Analysen bygger på svarene fra 104
respondenter som fullførte undersøkelsen.
Resultatet av undersøkelsen tilsier at verdibegrunnelser, læringsbegrunnelser og
selvaktelsesgrunner blir ansett som de viktigste motivasjonsfaktorene for frivillige
i Oslo Røde Kors besøkstjeneste. Analysen viser at det er en sammenheng mellom
alder og motivasjonsfaktorer, hvorav arbeidsmarkedsbegrunnelser er betydelig
viktigere for den yngste aldersgruppen sammenlignet med den eldre gruppen. Til
slutt diskuterte vi om det er en sammenheng mellom arbeidssituasjon og
motivasjonsfaktorer. Her viser analysen at det er en mindre sammenheng, hvor
den viktigste forskjellen er arbeidsmarkedsbegrunnelser.
Av resultatene utarbeidet vi videre tiltak. Tiltakene omhandler inntaksprosessen,
oppfølging og sosialt samvær, som bedre kan hjelpe Oslo Røde Kors med å holde
på de frivillige.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2020