Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlvern, Elisabeth Ruud
dc.date.accessioned2020-10-15T12:39:42Z
dc.date.available2020-10-15T12:39:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683107
dc.descriptionBacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractOppgavens tema er relasjoner og indre motivasjon blant deltidsansatte studenter. Relasjonene som blir undersøkt er både sosiale og økonomiske relasjoner mellom leder og medarbeider, samt relasjonen medarbeiderne seg imellom. Oppgaven setter fokus på hvordan relasjoner påvirker kompetanse, autonomi og tilhørighet. Opplevelsen av disse faktorene er det, som ifølge selvbestemmelsesteorien, skaper indre motivasjon. Problemstillingen oppgaven følger er dermed; «Hvordan påvirker medarbeiderens relasjoner i organisasjonen deres indre motivasjon?». Teorien og forskning oppgaven benytter til å besvare problemstillingen er i hovedsak Deci og Ryan (2000) sin selvbestemmelsesteori (Deci og Ryan, 2000), Blau (1964) sin sosiale bytteteori (Buch, Dysvik og Kuvaas, 2019) og Kuvaas, Buch, Dysvik og Haerem (2012a) sin studie om sosiale og økonomiske ledermedarbeiderrelasjoner (Kuvaas, Buch, Dysvik og Haerem, 2012a). Videre benyttet jeg meg av en kvalitativ metodetilnærming, hvor jeg gjennomførte 6 dybdeintervjuer med informanter fra en skobutikk i Oslo. Dette for å få en forståelse og innsikt i hva som motiverer medarbeiderne og hvordan relasjoner kan ha en påvirkning på dette. Dybdeintervjuene ga ulike funn knyttet til relasjoner hvorav dette i stor grad påvirker de ulike faktorene for indre motivasjon. Medarbeiderne er i hovedsak økonomisk motivert og opplever i utgangspunktet en økonomisk bytterelasjon til organisasjonen. Interessante funn viste at sosiale bytterelasjoner var det som i stor grad skapte en tilknytning til organisasjonen. En god sosial relasjon er skapt ved en opplevelse av investering, tillit og gjensidighet, hvorav medarbeiderne opplevde at disse faktorene i ulik grad var innfridd. Sterkere sosiale relasjoner i organisasjonen er viktig da det bidrar til økt åpenhet, villighet og kompromissløst til å dele kompetanse. Ettersom kompetanse og opplæring fremmer autonomi styrkes dette parallelt. Ved at disse faktorene øker vil også opplevelsen av tilhørighet i organisasjonen styrkes. Dette er også driverne for økt indre motivasjon hos medarbeiderne. Videre peker oppgaven på hvordan organisasjonen bør skape og styrke sosiale relasjoner ved å prioritere sosialisering, både i og utenfor arbeidstid. Dette på grunnlag av relasjoner som en stor påvirkning til medarbeidernes indre motivasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthuman resource managementen_US
dc.subjectHRMen_US
dc.titleRelasjoners påvirkning på indre motivasjonen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel