Relasjoners påvirkning på indre motivasjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683107Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [818]
Sammendrag
Oppgavens tema er relasjoner og indre motivasjon blant deltidsansatte studenter.
Relasjonene som blir undersøkt er både sosiale og økonomiske relasjoner mellom
leder og medarbeider, samt relasjonen medarbeiderne seg imellom. Oppgaven
setter fokus på hvordan relasjoner påvirker kompetanse, autonomi og tilhørighet.
Opplevelsen av disse faktorene er det, som ifølge selvbestemmelsesteorien, skaper
indre motivasjon. Problemstillingen oppgaven følger er dermed; «Hvordan
påvirker medarbeiderens relasjoner i organisasjonen deres indre motivasjon?».
Teorien og forskning oppgaven benytter til å besvare problemstillingen er i
hovedsak Deci og Ryan (2000) sin selvbestemmelsesteori (Deci og Ryan, 2000),
Blau (1964) sin sosiale bytteteori (Buch, Dysvik og Kuvaas, 2019) og Kuvaas,
Buch, Dysvik og Haerem (2012a) sin studie om sosiale og økonomiske ledermedarbeiderrelasjoner
(Kuvaas, Buch, Dysvik og Haerem, 2012a). Videre
benyttet jeg meg av en kvalitativ metodetilnærming, hvor jeg gjennomførte 6
dybdeintervjuer med informanter fra en skobutikk i Oslo. Dette for å få en
forståelse og innsikt i hva som motiverer medarbeiderne og hvordan relasjoner
kan ha en påvirkning på dette. Dybdeintervjuene ga ulike funn knyttet til
relasjoner hvorav dette i stor grad påvirker de ulike faktorene for indre
motivasjon. Medarbeiderne er i hovedsak økonomisk motivert og opplever i
utgangspunktet en økonomisk bytterelasjon til organisasjonen. Interessante funn
viste at sosiale bytterelasjoner var det som i stor grad skapte en tilknytning til
organisasjonen. En god sosial relasjon er skapt ved en opplevelse av investering,
tillit og gjensidighet, hvorav medarbeiderne opplevde at disse faktorene i ulik
grad var innfridd. Sterkere sosiale relasjoner i organisasjonen er viktig da det
bidrar til økt åpenhet, villighet og kompromissløst til å dele kompetanse. Ettersom
kompetanse og opplæring fremmer autonomi styrkes dette parallelt. Ved at disse
faktorene øker vil også opplevelsen av tilhørighet i organisasjonen styrkes. Dette
er også driverne for økt indre motivasjon hos medarbeiderne.
Videre peker oppgaven på hvordan organisasjonen bør skape og styrke sosiale
relasjoner ved å prioritere sosialisering, både i og utenfor arbeidstid. Dette på
grunnlag av relasjoner som en stor påvirkning til medarbeidernes indre
motivasjon.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2020