• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Fra en mann til en annen" - Kampanje på oppdrag fra mental helse

Tufto, Eivor Stefanussen; Granung, Mirva Veronika
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2563071.pdf (2.417Mb)
VEDLEGG.pdf (5.308Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683077
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
Sammendrag

Denne bacheloroppgaven er et avsluttende arbeid for studiet

kommunikasjonsledelse ved Handelshøyskolen BI. Oppgaven presenterer en

kampanjeplan på vegne av vår oppdragsgiver, Mental Helse. Kampanjens formål

er å øke kunnskapen om psykisk helse blant unge menn i aldersgruppen 18-25 år,

samt informere om lavterskeltilbudet Ung Arena. Den overordnede

problemformuleringen lyder som følger:

“Hvordan kan Mental Helse gjennom en bevissthetskampanje øke kjennskapen til

Ung Arena blant målgruppen, samt senke terskelen slik at de benytter seg av dette

tilbudet?”

Bacheloroppgaven tar i bruk Ronald D. Smith (2017) sine fire faser for

kampanjeplanlegging, det vil si formativ forskning, strategi, taktikk og evaluering.

Innledningsvis introduserer vi bakgrunnen for bacheloroppgaven, og presenterer

Mental Helse og tilbudet Ung Arena. Den formative forskningen gir

betydningsfull innsikt i nåsituasjonen som organisasjonen står ovenfor. Her

skildrer vi unge menns psykiske helse, primært gjennom forskningsprosjektet

“Etterlattes erfaringer ved selvmord hos unge menn”, utført av Mette Lyberg

Rasmussen og Gudrun Dieserud (2018). Videre belyser vi studenters psykiske

helse, i den særegne livssituasjonen de befinner seg i, gjennom studentenes helseog

trivselsundersøkelse (SHoT, 2018). En organisasjonsanalyse belyser interne og

eksterne faktorer ved Mental Helse som kan påvirke deres måloppnåelse, gjennom

en PR-revisjon. Her presenteres også Mental Helses verdier, visjon og misjon,

som danner grunnlag for videre kampanjeutforming. En interessentanalyse

fremlegger de viktigste interessentene vi må ta hensyn til i

kampanjeplanleggingen, herunder mannlige studenter mellom 18-25 år, de ansatte

i Mental Helse og myndighetene.

Under datainnsamlingen gjennomførte vi kvalitative dybdeintervjuer. Vi

distribuerte også en kvantitativ spørreundersøkelse, med formålet å “kartlegge en

rekke psykologiske faktorer ved målgruppen, som kan påvirke deres intensjon om

å benytte seg av Ung Arena, samt undersøke mulige hindringer”. En

clusteranalyse tydeliggjør segmentene “de tungsinnede” og “de lettsinnede”, som

utgjør kampanjens målgruppe.

I andre fase presenterer vi kampanjens strategi, som innrettes mot hovedmålet

“Målgruppen skal i større grad benytte seg av Ung Arena”. Målet vil på lang sikt

kunne bidra til å ta Ung Arena til ønsket posisjon som er “Oslos mest attraktive

lavterskeltilbud for psykisk helse”. Ut fra hovedmålet har vi definert fire delmål

etter awareness (bevisstgjøring), acceptance (aksept) og action (handling), som

tar utgangspunkt i målgruppens kundereise, fra oppstått behov til utført atferd.

Gjennom en proaktiv strategi har vi valgt ut flere handlings- og

kommunikasjonsstrategier som er viktige får å nå målene. Videre har vi utarbeidet

en budskapsstrategi der de retoriske appellformene ethos, logos og pathos står

sentralt. Strategien danner grunnlag for kampanjekonseptet, som har fått navnet

“fra en mann til en annen”. Navnet spiller på et samhold, der kjernebudskapet er

“ikke la små problemer vokse seg store”.

Kampanjekonseptet og strategien legger grunnlaget for følgende fem taktikker:

publikumsinvolvering på sosiale medier, pressemelding, plakater, arrangement og

åpen kveld. Implementering av disse taktikkene illustreres gjennom en konkret

tidsplan, som viser både egne, betalte og fortjente medier, samt

mellommenneskelig kommunikasjon. Kampanjens totale kostnad utgjør 342.130

kroner. Et oppsatt budsjett viser hver enkel utgiftspost, der plakatene er den

største kostnaden.

I kampanjens fjerde og siste fase legges det frem et forslag til evaluering av

kampanjen basert på Smiths tre evalueringsrapporter, henholdsvis

implementerings-, progresjons- og sluttrapport. Sluttrapporten benytter

Macnamaras pyramidemodell for PR-evaluering, for å grundig evaluere

delmålene etter utfall, uttak og resultater. Evalueringen vil vise om målene er

nådd, og om kampanjen kan regnes som vellykket. Videre vil den gi en indikasjon

på om hovedmålet er innen rekkevidde, og om Ung Arena nærmer seg ønsket

posisjon.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit