dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven er skrevet som avsluttende del på det treårige
bachelorprogrammet Creative Industries Management ved Handelshøyskolen BI i
Oslo. Oppgaven tar for seg i hvilken grad ulike amatørteatre i Oslo og omegn
jobber med inkludering og integrering av barn og unge. Videre ser vi på om
geografisk beliggenhet har noe betydning, og om eventuelle andre faktorer
påvirker arbeidet med inkludering og integrering. Bakgrunnen for denne
bacheloroppgaven kommer av et sterkt fokus i dagens samfunn knyttet til
inkludering av barn og unge. Spesielt har det vært bevissthet rundt inkludering og
integrering for å unngå opplevd utenforskap. Dette synes vi er et svært interessant
tema og ønsker derfor å gå nærmere inn på utfordringer knyttet til dette. Da vi
begge er teaterinteresserte har vi valgt å fokusere på hvordan amatørteatre jobber
med inkludering og integrering av barn og unge.
Det finnes allerede mye forskning knyttet til integrering og inkludering, og vi har
derfor prøvd å begrense oss til nyere rapporter som i hovedsak fokuserer på de
nordiske landene. For å belyse våre funn har vi valgt å trekke inn tre teorier vi
mener kan knyttes opp til vår analyse. Teoriene er dermed med på å styrke og
synliggjøre problemstillingen i oppgaven. Dag Solhjell og Jon Øiens
kretsløpsteori vil ligge til grunn gjennom oppgaven og vil legge føringer for den
videre analysen av våre funn. Videre har vi valgt å bruke David Mitchells formel
for inkluderende utdanning og Nobuko Kawashimas fire strategier for
publikumsutvikling for å få mer tydelighet i analysen.
Vi vil takke alle respondenter som har sagt seg villig til å intervjues til denne
oppgaven. Uten deres samarbeid og gode svar, ville det ikke vært mulig å skrive
vår bacheloroppgave.
Videre vil vi også gi en stor takk til vår veileder, Anne-Britt Gran, for å hjelpe oss
på riktig vei med konstruktive og gode tilbakemeldinger underveis.
Oppgaven har gitt oss dypere innsikt i et spennende og samfunnsaktuelt tema, og
det har vært svært inspirerende å arbeide med denne bacheloroppgaven. | en_US |