Fremtidens kundeservice på norske kjøpesentre
Abstract
Denne bacheloroppgaven innen markedsføringsledelse tar for seg revitalisering av
norske kjøpesentre, og hvordan skape tilfredshet blant disse. Jeg ønsker derfor å
kartlegge hvilke faktorer som er viktige for at et kjøpesenter skal kunne beholde
og utvikle sin posisjon hos forbrukerne. På bakgrunn av dette har jeg kommet
frem til følgende problemstilling: «Hva kan de norske kjøpesentrene gjøre for å
skape tilfredse kunder i fremtiden?»
Videre presenteres det teoretiske rammeverket som danner grunnlaget for videre
metode og analyse i studiet. Herunder har jeg tatt for meg teori om
kjøpesenterkonseptet og kjøpesenteret som en tjenestebedrift. Deretter presenteres
min hovedmodell i studiet som er basert på artikkelen «Sources of Customer
Satisfaction with Shopping Malls» av Johan Anselmsson (2006). Denne
artikkelen presenterer åtte underliggende faktorer som skal ha vesentlig betydning
for kundetilfredsheten på et kjøpesenter. For å se på tilfredshet knyttet til
fremtidig vekst har jeg sett faktorene i sammenheng med nyere trender i
kjøpesenterbransjen. På bakgrunn av det teoretiske rammeverket vil jeg kunne se
hvilke faktorer som er relevant for å svare på problemstillingen.
I neste del av studiet følger en metodisk fremstilling som danner grunnlag for
undersøkelsen og resultatene. For å kunne svare på problemstillingen har jeg valgt
å utarbeide analyseformål samt. tre undersøkelsesspørsmål med underliggende
hypoteser. Disse belyser de viktigste kriteriene for å skape kundetilfredshet ved
norske kjøpesentre. Med min problemstilling er det mest hensiktsmessig å benytte
en kvantitativ spørreundersøkelse med et deskriptivt design, da jeg allerede har
kunnskap og grunnleggende forståelse av problemområdet. Videre ønsker jeg å
trekke sikre konklusjoner om hvilke variabler som vil påvirke kundetilfredsheten.
For å besvare undersøkelsesspørsmålene, og videre problemstillingen, har jeg i
analysedelen utført en multippel regresjonsanalyse og en ANOVA-analyse. Den
multiple regresjonsanalysen viser hvordan de uavhengige variablene påvirker den
avhengige variabelen, kundetilfredshet. Resultatene av analysen viste at
butikkmiks, bekvemmelighet, retningslinjer for vareutvalg, atmosfære og
engasjement er de variablene som har en positiv påvirkning på kundenes tilfredshet. Herunder var det bekvemmelighet som viste seg som den viktigste
faktoren. I ANOVA-analysen kommer det frem at det er signifikante forskjeller
mellom kundesegmentene når det kommer til kundenes tilfredshet. Derunder var
det de over seksti år som viste seg som den mest tilfredse kundegruppen. På
bakgrunn av analysene har jeg diskutert om dette har noe effekt på fremtidens
kundeservice, før jeg avslutningsvis har presentert en konklusjon.
God lesning!
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020