dc.contributor.author | Jøsendal, Amalie Henriette Finrud | |
dc.contributor.author | Monika, Zvirblyte | |
dc.date.accessioned | 2020-10-13T07:54:12Z | |
dc.date.available | 2020-10-13T07:54:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2682350 | |
dc.description | Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020 | en_US |
dc.description.abstract | Vår bacheloroppgave tar utgangspunkt i et tverrfaglig og komplekst delprosjekt,
Prøvesvar. I prosjektet skal en helsetjeneste utvikles i form av et digitalt verktøy
for læring og forståelse av prøvesvarets betydning. Formålet med Prøvesvar er å
bidra til at innbyggere skal kunne få tilgang til sine prøvesvar og på denne måten
bygge kompetanse rundt egen helse.
Valg av tema baserte seg på et ønske om å få større innsikt i hvor stor grad
prosjektet er avhengig av god kommunikasjon internt for å kunne realisere
vellykkede digitale helsetjenester i Norge. På bakgrunn av dette utviklet vi
problemstillingen: Hvordan skaper prosjektleder god kommunikasjon internt i et
prosjekt for å skape effektive team og arbeidsprosesser i utvikling av digitale
helsetjenester?
Teoriene og modellene vi har tatt for oss støtter opp under undersøkelsen av den
valgte problemstillingen vår. Modellene vi har benyttet oss av er blant annet
prosjektleders rolle, kommunikasjonsprosessen og den interne kommunikasjonen i
et prosjekt. Vi har med dette fokus på kommunikasjonen mellom prosjektleder og
prosjektteam og hvordan dette påvirker arbeidsprosessene til delprosjektet.
Valg av metode er tatt på bakgrunn av tidligere kunnskap og erfaringer. Ved
eksplosivt design har vi tilegnet oss kunnskap ved å anvende faglitteratur og ulike
data om kommunikasjon, prosjektledelse og prosjektteam. Vi har stilt krav til
innhentingen av informasjon ved å se på om dataene er valide og pålitelige. Selve
oppgaven og diskusjonsdelen er basert på fire dybdeintervju, som har gitt oss god
innsikt og forståelse for hvordan prosjektlederen arbeider med og benytter
kommunikasjon internt i Prøvesvar. I tillegg har vi fått oversikt over de ulike
rollene informantene har og hvilke egenskaper som er viktig for hver av dem.
Våre resultater og funn viser at selv om prosjektet er svært komplekst, kan man
med et tverrfaglig team, riktige personlige egenskaper og med tilstrekkelig
kunnskap om de ulike lederrollene oppnå godt samspill og effektive
arbeidsprosesser. En god leder er en person som klarer å overføre sine gode
holdninger til prosjektteamet. Videre har vi lært at en åpen og uformell
kommunikasjon i det daglige arbeidet med prosjektet er svært betydningsfullt. Om
nødvendig informasjon blir formidlet på riktig måte og til riktig interessent internt
i prosjektet vil det resultere i et felleskap der alle har tillit til hverandre. I tillegg
vil en prosjektleder som er i kontinuerlig kontakt med sine medarbeidere, skape
effektive arbeidsprosesser og bidra til positive resultater. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Handelshøyskolen BI | en_US |
dc.subject | prosjektledelse | en_US |
dc.title | Prøvesvar: Digitale innbyggertjenester - spesialhelsetjenesten, DIS | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |