• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prøvesvar: Digitale innbyggertjenester - spesialhelsetjenesten, DIS

Jøsendal, Amalie Henriette Finrud; Monika, Zvirblyte
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2570121.pdf (1.655Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2682350
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
Vår bacheloroppgave tar utgangspunkt i et tverrfaglig og komplekst delprosjekt,

Prøvesvar. I prosjektet skal en helsetjeneste utvikles i form av et digitalt verktøy

for læring og forståelse av prøvesvarets betydning. Formålet med Prøvesvar er å

bidra til at innbyggere skal kunne få tilgang til sine prøvesvar og på denne måten

bygge kompetanse rundt egen helse.

Valg av tema baserte seg på et ønske om å få større innsikt i hvor stor grad

prosjektet er avhengig av god kommunikasjon internt for å kunne realisere

vellykkede digitale helsetjenester i Norge. På bakgrunn av dette utviklet vi

problemstillingen: Hvordan skaper prosjektleder god kommunikasjon internt i et

prosjekt for å skape effektive team og arbeidsprosesser i utvikling av digitale

helsetjenester?

Teoriene og modellene vi har tatt for oss støtter opp under undersøkelsen av den

valgte problemstillingen vår. Modellene vi har benyttet oss av er blant annet

prosjektleders rolle, kommunikasjonsprosessen og den interne kommunikasjonen i

et prosjekt. Vi har med dette fokus på kommunikasjonen mellom prosjektleder og

prosjektteam og hvordan dette påvirker arbeidsprosessene til delprosjektet.

Valg av metode er tatt på bakgrunn av tidligere kunnskap og erfaringer. Ved

eksplosivt design har vi tilegnet oss kunnskap ved å anvende faglitteratur og ulike

data om kommunikasjon, prosjektledelse og prosjektteam. Vi har stilt krav til

innhentingen av informasjon ved å se på om dataene er valide og pålitelige. Selve

oppgaven og diskusjonsdelen er basert på fire dybdeintervju, som har gitt oss god

innsikt og forståelse for hvordan prosjektlederen arbeider med og benytter

kommunikasjon internt i Prøvesvar. I tillegg har vi fått oversikt over de ulike

rollene informantene har og hvilke egenskaper som er viktig for hver av dem.

Våre resultater og funn viser at selv om prosjektet er svært komplekst, kan man

med et tverrfaglig team, riktige personlige egenskaper og med tilstrekkelig

kunnskap om de ulike lederrollene oppnå godt samspill og effektive

arbeidsprosesser. En god leder er en person som klarer å overføre sine gode

holdninger til prosjektteamet. Videre har vi lært at en åpen og uformell

kommunikasjon i det daglige arbeidet med prosjektet er svært betydningsfullt. Om

nødvendig informasjon blir formidlet på riktig måte og til riktig interessent internt

i prosjektet vil det resultere i et felleskap der alle har tillit til hverandre. I tillegg

vil en prosjektleder som er i kontinuerlig kontakt med sine medarbeidere, skape

effektive arbeidsprosesser og bidra til positive resultater.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit