Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorYeyis, Aster Sisay
dc.contributor.authorPettersen, Lill Heidi
dc.contributor.authorNordgren, Alexandra
dc.date.accessioned2020-10-13T07:27:35Z
dc.date.available2020-10-13T07:27:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682339
dc.descriptionBacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractTematikken i denne oppgaven er Human Resources, nærmere bestemt selve rekrutteringsprosessen. Oppgaven tar for seg det som ofte er rekrutteringens start, stillingsannonsen. Rekruttering er i dag en av de viktigste og mest kostbare prosessene i en organisasjon. Derfor er det viktig å finne de riktige kandidatene og det krever at både menn og kvinner søker på stillingen. Bruk av maskulin ordlyd i stillingsannonser kan være en faktor som bidrar til ujevn kjønnsbalanse innen lederposisjoner i norsk næringsliv. Hensikten med undersøkelsen vår er å finne svar på problemstillingen:“ I hvilken grad påvirker feminin eller maskulin ordlyd i stillingsannonser kvinners valg om å søke lederstillinger, og i hvilken grad påvirker personlighet dette valget ?”. Derfor utformet vi fem hypoteser som vil bidra til å svare på dette. Vi har utført en kvantitativ studie med et utvalg på 111 respondenter. I tillegg utførte vi en forstudie med kvalitative dybdeintervjuer av to kvinnelige ledere for å få en subjektiv side i undersøkelsen. Våre antakelser på forhånd var at kjønn har noe å si for hvilken stillingsannonse som foretrekkes, og at personlighet kan påvirke hvilken annonse som får signifikante funn på de forskjellige personlighetstrekkene. Resultatene fra kvantitativ analyse viser ingen signifikante forskjeller når det gjelder kjønn og utdannelse. Men annonsen med feminin ordlyd var likevel den som fikk høyest gjennomsnittsscore hos begge kjønn. Dette kan indikere at det er en fordel å bruke feminine ord i stillingsannonser. Det er noen signifikante funn i forhold til stillingsannonsene og personlighetstrekkene ekstroversjon og omgjengelighet. Resultatet gir delvis støtte for at personlighet påvirker hvilken stillingsannonse som foretrekkes, da spesielt personlighetstrekket omgjengelighet som kun hadde påvirkning på annonse med feminin ordlyd. I korrelasjonsmatrisen er det også en svak positiv korrelasjon mellom omgjengelighet og feminin annonse, men det er ingen sterke korrelasjoner. Vi kan ikke med sikkerhet si at ordvalg har noe å si for hvilke annonser som foretrekkes med bakgrunn i vår analyse. Det er heller ikke mulig for oss å trekke en konkret konklusjon for problemstillingen, men vi ser noen tendenser som bør undersøkes nærmere i større studier på området.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthuman resource managementen_US
dc.subjectHRMen_US
dc.titleI hvilken grad påvirker feminin eller maskulin ordlyd i stillingsannonser kvinners valg om å søke lederstillinger, og i hvilken grad påvirker personlighet dette valget?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel