Hvilke miljø og kostnadsmessige konsekvenser vil en overgang til en nedgravd løsning ha for ROAF?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620698Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Romerike avfallsforedling IKS (ROAF) jobber med å implementere nedgravde
løsninger for avfallshåndtering. Formålet med oppgaven har vært å undersøke
hvilke effekter denne endringen vil ha for innsamling og transporten av avfallet
for ROAF. Problemstillingen lyder som følger:
Hvilke miljø og kostnadsmessige konsekvenser vil en overgang til en nedgravd
løsning ha for ROAF?
Metoden vi har brukt for å besvare denne problemstillingen har vært å finne en
testrute. Vi har kun fokuset på transportdelen av dette og dermed begrensede
aspekter i verdikjeden. Vi har hatt direkte kontakt med flere ansatte ved ROAF og
fått tilgang på data som er brukt for å analysen. Vi har kalkulert kostnader, tider,
sett på CO2 utslipp og også forsøkt indikere en distanse besparelse ved denne
omleggingen.
Da ROAF allerede er en særs miljøbevisst bedrift som tenker langsiktig og driver
bærekraftig, kjører stort sett alle kjøretøyene deres i dag på biodrivstoff.
Klimagassutslipp i form av CO2 vil derfor ikke vises utslagsgivende for denne
bedriften, men for å fremstille denne faktoren da den fortsatt er aktuell for andre
kommuner, har vi kalkulert på de besparte utslippene og ser en potensiell
besparelse for denne faktoren. Andre miljøeffekter vi belyser og ser en positiv
konsekvens av ved omgjøring er potensiale for redusert trafikk som belyser
sikkerhets bilde. Dette da det ikke er nødvendig å kjøre inn alle små veier på ruten
og at renovasjonskjøretøyet er på ruten i et kortere tidsperiode.
De foretatte analysene viser til en kostnadsbesparelse på 28,71%. Dette
fremkommer gjennom effektivisering av tidsbruken som hadde en reduksjon på
38,29% ved å legge om til nedgravde løsninger. Sekundæreffektene av dette er en
distansebesparelse på 312 km pr bil over et år. Som følge av omgjøringen og den
reduserte tidsbruken for rutene frigjør dette tid for sjåfør og kjøretøyet. Denne
tiden kan dermed brukes alternativt. Eventuelt flere ruter kjørt om dagen,
nedbemanning av personell, redusert behov for kjøretøy.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2019