• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke miljø og kostnadsmessige konsekvenser vil en overgang til en nedgravd løsning ha for ROAF?

Knutsmoen, Esben Parker; Chingchana, Tararat; Brønstad, Linda
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2261273.pdf (1.969Mb)
Final Kalkyler Skedsmo vedlegg.xlsx (4.145Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620698
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Romerike avfallsforedling IKS (ROAF) jobber med å implementere nedgravde

løsninger for avfallshåndtering. Formålet med oppgaven har vært å undersøke

hvilke effekter denne endringen vil ha for innsamling og transporten av avfallet

for ROAF. Problemstillingen lyder som følger:

Hvilke miljø og kostnadsmessige konsekvenser vil en overgang til en nedgravd

løsning ha for ROAF?

Metoden vi har brukt for å besvare denne problemstillingen har vært å finne en

testrute. Vi har kun fokuset på transportdelen av dette og dermed begrensede

aspekter i verdikjeden. Vi har hatt direkte kontakt med flere ansatte ved ROAF og

fått tilgang på data som er brukt for å analysen. Vi har kalkulert kostnader, tider,

sett på CO2 utslipp og også forsøkt indikere en distanse besparelse ved denne

omleggingen.

Da ROAF allerede er en særs miljøbevisst bedrift som tenker langsiktig og driver

bærekraftig, kjører stort sett alle kjøretøyene deres i dag på biodrivstoff.

Klimagassutslipp i form av CO2 vil derfor ikke vises utslagsgivende for denne

bedriften, men for å fremstille denne faktoren da den fortsatt er aktuell for andre

kommuner, har vi kalkulert på de besparte utslippene og ser en potensiell

besparelse for denne faktoren. Andre miljøeffekter vi belyser og ser en positiv

konsekvens av ved omgjøring er potensiale for redusert trafikk som belyser

sikkerhets bilde. Dette da det ikke er nødvendig å kjøre inn alle små veier på ruten

og at renovasjonskjøretøyet er på ruten i et kortere tidsperiode.

De foretatte analysene viser til en kostnadsbesparelse på 28,71%. Dette

fremkommer gjennom effektivisering av tidsbruken som hadde en reduksjon på

38,29% ved å legge om til nedgravde løsninger. Sekundæreffektene av dette er en

distansebesparelse på 312 km pr bil over et år. Som følge av omgjøringen og den

reduserte tidsbruken for rutene frigjør dette tid for sjåfør og kjøretøyet. Denne

tiden kan dermed brukes alternativt. Eventuelt flere ruter kjørt om dagen,

nedbemanning av personell, redusert behov for kjøretøy.
Description
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit