• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videreutvikling av Vinmonopolets hjemleveringstjeneste

Gulowsen, Terje Aasmoe; Sandjord, Sunniva;
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2259437.pdf (1.880Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620686
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Vinmonopolet befinner seg i en unik posisjon i samfunnet, som eneste aktør som

leverer alkoholholdige varer med alkoholprosent over 4,7% i Norge. De kan vise

til høy kundetilfredshet og god kundeservice, men det er tvil om tilfredsheten vil

være like høy om de ikke klarer å følge den teknologiske utviklingen innenfor

netthandel og logistikk. Ordre i netthandelen til Vinmonopolet økte med 25

prosent i 2018, og det forventes fortsatt økning i årene fremover. PESTELanalysen

viser de eksterne faktorene som påvirker Vinmonopolet, og underbygger

funn i situasjonsanalysen. Etter kartlegging av gapet mellom nåsituasjon og

ønsket situasjon ble det tydelig at det foreligger behov for å videreutvikle

løsningen for levering hjem til kundens dør. Vi har på grunn av økningen og

behovet som viste seg i gapet valgt å ta for oss last mile, da spesifikt

hjemlevering.

Vår problemstilling:

“Hvordan kan Vinmonopolet videreutvikle sin hjemleveringstjeneste?”

Vi benyttet oss av en eksplorativ kvalitativ metode, der vi intervjuet personer med

særlig god kunnskap om nettopp dette fagområdet innenfor logistikk. Intervjuene

ble analysert og strukturert, og vi så at forståelsen og konklusjonen var lik hos

flere av intervjuobjektene. Våre funn etter intervju og analyse av data sett opp mot

faglitteratur viste at det ikke vil være hensiktsmessig med en skalering av

hjemleveringstjenesten. Regulering og lovgivninger begrenser flere muligheter, og

gjør en eventuell løsning dyrere og mer kompleks..

Vår anbefaling til Vinmonopolet er følgende:

- Videreutvikle eksisterende løsning for hjemlevering som inkluderer

sanntidsoppdatering og informasjon før, under og etter bestilling, i tillegg

til å benytte seg av applikasjoner for å digitalt identifisere kunden.

- Samarbeide med andre aktører i forbindelse med levering for å redusere

kostnaden dersom man ønsker å skalere. Dette er forutsatt en endring i

reguleringer.

- Fokusere på tjenestene “klikk og hent” og “hent på posten”, med et mål

om å optimalisere disse løsningene.
Description
Bacheloroppgave i Forretningsutvikling og digitalisering fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit