Hvordan påvirker rebranding forbrukernes syn på merkevarer?
Abstract
I denne oppgaven har jeg valgt å ta for meg problemstillingen «Hvordan påvirker
rebranding forbrukernes syn på merkevarer?». Problemstillingen ble formulert på
bakgrunn av min interesse for merkevarers visuelle identiteter, og hvordan de
påvirker oss. Jeg er fascinert av hvordan en endring i disse kan føre til både
positive og negative reaksjoner. Jeg har gjennom arbeidet med oppgaven lært
utrolig mye om hvorfor merkevarer ikke bare oppdaterer sin visuelle identitet,
men også sin identitet som en helhet.
Det har vært spennende å fordype seg i hvordan en endring innad i merkevare,
som blir signalisert utad til forbrukerne ved en visuell endring skaper reaksjoner.
Jeg valgte å fokusere rebrandingen, som er et vidt begrep, på logoendringer. Dette
fordi jeg mener det er den synligste endringen en merkevare kan gjennomgå sett
fra et forbrukerperspektiv. Endringen av logo vil i tillegg føre med seg endringer i
pakningsdesign og kommunikasjon. Som resultat av dette utviklet jeg fire
undersøkelsesspørmål basert på ulike former for rebranding. Hva slags effekt har
det på kort sikt, og hva slags effekt har det på lang sikt? Jeg ville også undersøke
om en stor endring hadde en annen effekt enn en liten endring.
Oppgavens teoretiske forankring er basert på merkevarelitteratur og litteratur om
design. Jeg skulle gjerne også fordypet meg mer i det psykologiske aspektet av
dette, da jeg tror det kunne vært et interessant studie, men dette er hverken mitt
fagfelt eller hensiktsmessig etter rammene for oppgaven. For å enklere besvare
problemstillingen og legge den frem som en undersøkelse valgte jeg å ta for meg
to case: Narvesen og Vy. Begge disse er svært tidsaktuelle og fortsatt i en
utrullingsprosess. For å gjennomføre undersøkelsen er det blitt gjort en kvantitativ
spørreundersøkelse med totalt 213 respondenter, samt tre kvalitative
dybdeintervjuer med eksperter på temaet. Metodetrianguleringen har hjulpet meg
med å få en dypere innsikt i et tema det ikke tidligere har blitt gjort så mange
undersøkelser på.
I lys av dataene samlet inn har jeg kunnet konkludere med at både rebranding og
visuelle identiteter påvirker forbrukerens syn på merkevarer, og dermed
merkevarens omdømme. På kort sikt vil store endringer synes å ha en negativ
effekt, men det er grunn til å tro at denne vil roe seg etterhvert og at den nye identiteten trolig vil styrke merkevaren over tid. Tilslutt har jeg lagt til videre
anbefalinger hvor jeg drøfter hvordan man eventuelt kan forhindre den
umiddelbare negative effekten noen rebrandinger har. Her nevner jeg også
miljøaspektet ved rebranding som man kan bli flinkere til. Jeg påpeker hvordan
dette kombinert med en langsommere utrulling også kan bidra positivt til
forbrukerens inntrykk, dersom de får en dypere innsikt i strategien.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2019