• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirker rebranding forbrukernes syn på merkevarer?

Kravik, Sophie Moss Kravik
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2264226.pdf (4.559Mb)
Vedlegg - Bachelor.pdf (1.632Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620661
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg valgt å ta for meg problemstillingen «Hvordan påvirker

rebranding forbrukernes syn på merkevarer?». Problemstillingen ble formulert på

bakgrunn av min interesse for merkevarers visuelle identiteter, og hvordan de

påvirker oss. Jeg er fascinert av hvordan en endring i disse kan føre til både

positive og negative reaksjoner. Jeg har gjennom arbeidet med oppgaven lært

utrolig mye om hvorfor merkevarer ikke bare oppdaterer sin visuelle identitet,

men også sin identitet som en helhet.

Det har vært spennende å fordype seg i hvordan en endring innad i merkevare,

som blir signalisert utad til forbrukerne ved en visuell endring skaper reaksjoner.

Jeg valgte å fokusere rebrandingen, som er et vidt begrep, på logoendringer. Dette

fordi jeg mener det er den synligste endringen en merkevare kan gjennomgå sett

fra et forbrukerperspektiv. Endringen av logo vil i tillegg føre med seg endringer i

pakningsdesign og kommunikasjon. Som resultat av dette utviklet jeg fire

undersøkelsesspørmål basert på ulike former for rebranding. Hva slags effekt har

det på kort sikt, og hva slags effekt har det på lang sikt? Jeg ville også undersøke

om en stor endring hadde en annen effekt enn en liten endring.

Oppgavens teoretiske forankring er basert på merkevarelitteratur og litteratur om

design. Jeg skulle gjerne også fordypet meg mer i det psykologiske aspektet av

dette, da jeg tror det kunne vært et interessant studie, men dette er hverken mitt

fagfelt eller hensiktsmessig etter rammene for oppgaven. For å enklere besvare

problemstillingen og legge den frem som en undersøkelse valgte jeg å ta for meg

to case: Narvesen og Vy. Begge disse er svært tidsaktuelle og fortsatt i en

utrullingsprosess. For å gjennomføre undersøkelsen er det blitt gjort en kvantitativ

spørreundersøkelse med totalt 213 respondenter, samt tre kvalitative

dybdeintervjuer med eksperter på temaet. Metodetrianguleringen har hjulpet meg

med å få en dypere innsikt i et tema det ikke tidligere har blitt gjort så mange

undersøkelser på.

I lys av dataene samlet inn har jeg kunnet konkludere med at både rebranding og

visuelle identiteter påvirker forbrukerens syn på merkevarer, og dermed

merkevarens omdømme. På kort sikt vil store endringer synes å ha en negativ

effekt, men det er grunn til å tro at denne vil roe seg etterhvert og at den nye identiteten trolig vil styrke merkevaren over tid. Tilslutt har jeg lagt til videre

anbefalinger hvor jeg drøfter hvordan man eventuelt kan forhindre den

umiddelbare negative effekten noen rebrandinger har. Her nevner jeg også

miljøaspektet ved rebranding som man kan bli flinkere til. Jeg påpeker hvordan

dette kombinert med en langsommere utrulling også kan bidra positivt til

forbrukerens inntrykk, dersom de får en dypere innsikt i strategien.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit