• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave i kampanjeplanlegging

Carlsen, Mari Tømt; Couling, Sandra; Glorvigen, Silje
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2258814.pdf (2.669Mb)
Vedlegg bachelor.pdf (5.262Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620642
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Som en avsluttende del av studiet Kommunikasjonsledelse skriver vi

bacheloroppgave i kampanjeplanlegging ved Handelshøyskolen BI Oslo. Med

Helsedirektoratet som oppdragsgiver har vi utarbeidet en holdningskampanje med

navnet «Psykt Normalt». Hensikten med kampanjen er å motivere studenter i

alderen 19-24 år til selvhjelp dersom de sliter med lettere psykiske plager.

Bakgrunnen for kampanjen er den tydelige økningen av psykiske plager blant

studentene. Åpenheten rundt psykisk helse er ikke lengre like tabubelagt, der det

har blitt mye vanligere å snakke om i dag enn tidligere. Vi har også observert en

trend der bruk av sykdomsbegreper med høyere alvorlighetsgrad blir brukt i

sammenhenger med hverdagslige plager. Med dette som utgangspunkt vil vi

utarbeide en holdningskampanje for Helsedirektoratet som skal gjøre målgruppen

bevisst på sin egen psykiske tilstand ved å gjøre tiltak på egenhånd. Vår

problemstilling er følgende: Hvordan kan Helsedirektoratet bidra til å

ufarliggjøre, samt motivere studenter til å ta tak i egne alminnelige psykiske

plager, ved hjelp av en holdningskampanje?

Oppgavens oppbygging er basert på Ronald D. Smiths fire

kampanjeplanleggingsfaser: normativ forskning, strategi, taktikk og evaluering.

Vi starter med å introdusere Helsedirektoratet som organisasjon. Deretter

presenterer vi en situasjonsanalyse hvor vi belyser ulik statistikk, potensielle

årsaker til utviklingen av trenden knyttet til psykiske helseplager og trekker frem

tidligere kampanjer. Dette fører videre til en problemerkjennelse. I tillegg har vi

analysert organisasjonen og deres interessenter.

Vi har samlet inn relevant sekundær- og primærdata for å tilegne oss dypere

innsikt om målgruppen og deres holdning til problemet. Dette ble gjort ved å

sende ut en spørreundersøkelse via Qualtrics, etterfulgt av analyser av dataene i

JMP. Vi tok også for oss en kvalitativ undersøkelse ved å utføre dybdeintervjuer.

Basert på innsamlet data utførte vi en clusteranalyse som førte til utviklingen av to

personas. Den ene personasen ser vi på om spesielt relevant mottaker for

kampanjen – Stresse-Stine. Med utgangspunkt i funnene fra datainnsamlingen, har vi utarbeidet følgende

hovedmål, delmål og strategi for kampanjen:

Hovedmål: Å redusere lettere psykiske plager blant studenter innenfor

målgruppen 19-24 år.

Delmål:

• Ufarliggjøre begreper som omhandler lettere psykiske plager hos

målgruppen.

• Øke målgruppens kunnskapsnivå rundt lettere psykiske plager.

• Bidra til en positiv trendendring tilknyttet bruk av sykdomsbegreper hos

målgruppen.

• Bidra til at målgruppen selv tar tak i egen psykiske helse.

Vi presenterer følgende strategier for optimal måloppnåelse:

Strategi 1: Informere studenter om vanlige lettere psykiske plager.

Strategi 2: Opplyse om hvordan studenter kan ta vare på egen psykiske helse.

Strategi 3: Være en bidragsyter til å sette tematikken på dagsorden ved å delta i

samfunnsdebatt.

Basert på disse strategiene har vi utarbeidet kommunikasjonstaktikker for

implementering. Taktikkene er følgende: podcast, sosiale medier, arrangementer,

reklamefilmer, utendørsreklame og nettside.

Til slutt presenterer vi evalueringen av kampanjen ved å se på outtakes, outputs og

utcomes. Dette vil hjelpe Helsedirektoratet med å få en innsikt i hvorvidt målene

er oppnådd og fastslå kampanjens suksess.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit