Bacheloroppgave i kampanjeplanlegging
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620642Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [818]
Sammendrag
Som en avsluttende del av studiet Kommunikasjonsledelse skriver vi
bacheloroppgave i kampanjeplanlegging ved Handelshøyskolen BI Oslo. Med
Helsedirektoratet som oppdragsgiver har vi utarbeidet en holdningskampanje med
navnet «Psykt Normalt». Hensikten med kampanjen er å motivere studenter i
alderen 19-24 år til selvhjelp dersom de sliter med lettere psykiske plager.
Bakgrunnen for kampanjen er den tydelige økningen av psykiske plager blant
studentene. Åpenheten rundt psykisk helse er ikke lengre like tabubelagt, der det
har blitt mye vanligere å snakke om i dag enn tidligere. Vi har også observert en
trend der bruk av sykdomsbegreper med høyere alvorlighetsgrad blir brukt i
sammenhenger med hverdagslige plager. Med dette som utgangspunkt vil vi
utarbeide en holdningskampanje for Helsedirektoratet som skal gjøre målgruppen
bevisst på sin egen psykiske tilstand ved å gjøre tiltak på egenhånd. Vår
problemstilling er følgende: Hvordan kan Helsedirektoratet bidra til å
ufarliggjøre, samt motivere studenter til å ta tak i egne alminnelige psykiske
plager, ved hjelp av en holdningskampanje?
Oppgavens oppbygging er basert på Ronald D. Smiths fire
kampanjeplanleggingsfaser: normativ forskning, strategi, taktikk og evaluering.
Vi starter med å introdusere Helsedirektoratet som organisasjon. Deretter
presenterer vi en situasjonsanalyse hvor vi belyser ulik statistikk, potensielle
årsaker til utviklingen av trenden knyttet til psykiske helseplager og trekker frem
tidligere kampanjer. Dette fører videre til en problemerkjennelse. I tillegg har vi
analysert organisasjonen og deres interessenter.
Vi har samlet inn relevant sekundær- og primærdata for å tilegne oss dypere
innsikt om målgruppen og deres holdning til problemet. Dette ble gjort ved å
sende ut en spørreundersøkelse via Qualtrics, etterfulgt av analyser av dataene i
JMP. Vi tok også for oss en kvalitativ undersøkelse ved å utføre dybdeintervjuer.
Basert på innsamlet data utførte vi en clusteranalyse som førte til utviklingen av to
personas. Den ene personasen ser vi på om spesielt relevant mottaker for
kampanjen – Stresse-Stine. Med utgangspunkt i funnene fra datainnsamlingen, har vi utarbeidet følgende
hovedmål, delmål og strategi for kampanjen:
Hovedmål: Å redusere lettere psykiske plager blant studenter innenfor
målgruppen 19-24 år.
Delmål:
• Ufarliggjøre begreper som omhandler lettere psykiske plager hos
målgruppen.
• Øke målgruppens kunnskapsnivå rundt lettere psykiske plager.
• Bidra til en positiv trendendring tilknyttet bruk av sykdomsbegreper hos
målgruppen.
• Bidra til at målgruppen selv tar tak i egen psykiske helse.
Vi presenterer følgende strategier for optimal måloppnåelse:
Strategi 1: Informere studenter om vanlige lettere psykiske plager.
Strategi 2: Opplyse om hvordan studenter kan ta vare på egen psykiske helse.
Strategi 3: Være en bidragsyter til å sette tematikken på dagsorden ved å delta i
samfunnsdebatt.
Basert på disse strategiene har vi utarbeidet kommunikasjonstaktikker for
implementering. Taktikkene er følgende: podcast, sosiale medier, arrangementer,
reklamefilmer, utendørsreklame og nettside.
Til slutt presenterer vi evalueringen av kampanjen ved å se på outtakes, outputs og
utcomes. Dette vil hjelpe Helsedirektoratet med å få en innsikt i hvorvidt målene
er oppnådd og fastslå kampanjens suksess.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2019