• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan få interessenter til å medvirke positivt

Børvik, Torje; Talgø, Brage; Sørum, Martin Skoglund
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2262490.pdf (2.457Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620382
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Oppgaven tar for seg håndteringen av interessentene i et prosjekt for en nyoppstartet

bedrift. Vi har valgt å sammenligne hvordan håndteringen har foregått i prosjektet,

opp mot DiFi-modellens om hvordan få interessenter til å medvirke positivt i et

prosjekt. Oppgaven forsøker å svare på den avgrensede problemstillingen

utarbeidet av oss, som lyder som følgende: “Hvordan har prosjektet arbeidet med

sine interessenter i henhold til DiFi-modellen?”

Bakgrunnen for prosjektet er etterspørsel fra markedet med tanke på forbedringer i

simuleringsmodeller brukt under krasjtesting i bilindustrien. Prosjektet er initiert av

et institutt på NTNU som arbeider med å få kunnskap ut i markedet. Dette instituttet

så potensiale i kunnskapen som professorer hos NTNU satt på. Resultatet av

prosjektet vil blant annet kunne gi større sikkerhet i transportsektoren, samt tillate

bruk av materialer med lavere vekt, og vil dermed redusere utslippet bruk av bil

medfører. For å avgrense oppgaven har vi valgt å fokusere på tre av de viktigste

interessentene i oppgaven; kunde (Audi), leverandør (Hydro), og prosjekteier.

Vi ønsker å fordype oss innen interessenthåndtering, og har derfor valgt å se på

teoriene og forskningen som ligger til grunn for at DiFi-modellen kan ha blitt

utarbeidet. Vi benytter oss av relevant forskning som ligner på modellene til DiFi,

og som vi mener DiFi kan ha hentet inspirasjon og kunnskap fra. Vi ser blant annet

på Savage sin strategimodell, og supplerer med andre teorier og modeller der vi ser

det er relevant.

I ettertid ser vi at mye er gjort annerledes i håndteringen av interessenter i

prosjektet, enn hva DiFi-modellen foreslår. Likevel ser vi at poengene bak

modellene og teoriene DiFi kommer med er blitt benyttet i prosjektets håndtering

av interessenter. Prosjektet har vært igjennom samtlige trinn som DiFi-modellen

foreslår, men har ikke fulgt de modellene oppført i modellen. Mye er gjort både

uformelt og muntlig. Om prosjektet hadde vært vesentlig større, ville kanskje en

mer planlagt og formell interessenthåndtering være nødvendig.

Interessenthåndtering i prosjekt har vært delvis vellykket. Prosjekteier og Hydro

har på sin side vært godt fornøyd med hvordan de har blitt håndtert og kommunisert med. Audi på sin side mener håndteringen har vært mangelfull, og

kommunikasjonen har ikke vært tilfredsstillende. Man kan diskutere om

prosjektleder har unnlatt å se verdien av interessenthåndtering i dette prosjektet.

Likevel har prosjektet er blitt vurdert som vellykket av både prosjektleder, og de

andre interessentene vi har intervjuet.

Den mangelfulle håndteringen av interessentene førte til en større interessekonflikt

med store konsekvenser, som resulterte i at flere av de ansatte måtte trekke seg.

Dette viser at en må være bevisst på at god interessenthåndtering er viktig for om

et prosjekt blir vellykket eller ikke. Derfor må man alltid gjøre tiltak for å ivareta

sine interessenter, og sørge for at de har en positiv innstilling til prosjektet.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit