Hvordan få interessenter til å medvirke positivt
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620382Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Oppgaven tar for seg håndteringen av interessentene i et prosjekt for en nyoppstartet
bedrift. Vi har valgt å sammenligne hvordan håndteringen har foregått i prosjektet,
opp mot DiFi-modellens om hvordan få interessenter til å medvirke positivt i et
prosjekt. Oppgaven forsøker å svare på den avgrensede problemstillingen
utarbeidet av oss, som lyder som følgende: “Hvordan har prosjektet arbeidet med
sine interessenter i henhold til DiFi-modellen?”
Bakgrunnen for prosjektet er etterspørsel fra markedet med tanke på forbedringer i
simuleringsmodeller brukt under krasjtesting i bilindustrien. Prosjektet er initiert av
et institutt på NTNU som arbeider med å få kunnskap ut i markedet. Dette instituttet
så potensiale i kunnskapen som professorer hos NTNU satt på. Resultatet av
prosjektet vil blant annet kunne gi større sikkerhet i transportsektoren, samt tillate
bruk av materialer med lavere vekt, og vil dermed redusere utslippet bruk av bil
medfører. For å avgrense oppgaven har vi valgt å fokusere på tre av de viktigste
interessentene i oppgaven; kunde (Audi), leverandør (Hydro), og prosjekteier.
Vi ønsker å fordype oss innen interessenthåndtering, og har derfor valgt å se på
teoriene og forskningen som ligger til grunn for at DiFi-modellen kan ha blitt
utarbeidet. Vi benytter oss av relevant forskning som ligner på modellene til DiFi,
og som vi mener DiFi kan ha hentet inspirasjon og kunnskap fra. Vi ser blant annet
på Savage sin strategimodell, og supplerer med andre teorier og modeller der vi ser
det er relevant.
I ettertid ser vi at mye er gjort annerledes i håndteringen av interessenter i
prosjektet, enn hva DiFi-modellen foreslår. Likevel ser vi at poengene bak
modellene og teoriene DiFi kommer med er blitt benyttet i prosjektets håndtering
av interessenter. Prosjektet har vært igjennom samtlige trinn som DiFi-modellen
foreslår, men har ikke fulgt de modellene oppført i modellen. Mye er gjort både
uformelt og muntlig. Om prosjektet hadde vært vesentlig større, ville kanskje en
mer planlagt og formell interessenthåndtering være nødvendig.
Interessenthåndtering i prosjekt har vært delvis vellykket. Prosjekteier og Hydro
har på sin side vært godt fornøyd med hvordan de har blitt håndtert og kommunisert med. Audi på sin side mener håndteringen har vært mangelfull, og
kommunikasjonen har ikke vært tilfredsstillende. Man kan diskutere om
prosjektleder har unnlatt å se verdien av interessenthåndtering i dette prosjektet.
Likevel har prosjektet er blitt vurdert som vellykket av både prosjektleder, og de
andre interessentene vi har intervjuet.
Den mangelfulle håndteringen av interessentene førte til en større interessekonflikt
med store konsekvenser, som resulterte i at flere av de ansatte måtte trekke seg.
Dette viser at en må være bevisst på at god interessenthåndtering er viktig for om
et prosjekt blir vellykket eller ikke. Derfor må man alltid gjøre tiltak for å ivareta
sine interessenter, og sørge for at de har en positiv innstilling til prosjektet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019