Samfunnsansvar og egne merkevarer i dagligvare
Abstract
Det blir mer og mer interessant for bedrifter å markedsføre seg som bærekraftige i
dagens samfunn. Takket være miljøgenerasjonen har et sentralt spørsmål blitt om
det faktisk dras fordeler av slik type markedsføring, eller om det kun blir ansett
som bedriftens måte å tilegne seg goodwill. Er denne oppfatningen helt objektiv
eller har produktets merke en innvirkning på disse holdningene? Basert på dette
ble følgende problemstilling utformet:
Vil kjedenes egne merkevarer oppnå den samme effekten på forbrukernes
helhetlige merkevurdering som nasjonale merkevarer ved markedsføring av
samfunnsansvarstiltak?
Vi har tatt utgangspunkt i dagligvarehandel, da dette er noe som er nærliggende
for de fleste. Samtidig er handling av dagligvarer noe som foretas jevnlig og vi
kan derfor få en langsiktig indikator på hvordan forbrukernes evalueringer
påvirkes, i en svært relevant bransje. Vi gjennomførte en pre-test hvor vi testet to
produktkategorier for å finne ut hvilken som var best egnet til selve eksperimentet.
Resultatene her, kombinert med egen vurdering, førte til at produktkategorien
endte på egg, med dyrevern som samfunnsansvarstiltak.
For å undersøke problemstillingen gjennomførte vi et eksperiment hvor
respondentene ble delt inn i fire grupper. De forskjellige gruppene ble utsatt for
stimuli i form av en annonse, der annonsen ble manipulert i hver av gruppene.
Stimuliet som ble manipulert var type merkevare og hvorvidt annonsen inneholdt
et samfunnsansvarstiltak eller ikke.
Resultatene viser at flere av effektene som de uavhengige variablene hadde på de
avhengige ikke stemmer overens med de sammenhengene vi forventet å se. Det
viktigste funnet er at markedsføring av samfunnsansvar vil gi liten eller ingen
ekstra effekt på forbrukernes helhetsvurdering av en merkevare, uavhengig av
hvilken type merkevare som er avsender. En annen viktig sammenheng avdekket,
som stemmer overens med tidligere studier, er viktigheten av troverdighet til
merkevaren og motivet bak annonseringen for å oppnå ønsket effekt.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019