• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave

Galta, Malin; Sørbø, Amanda Eide; Styrvold, Kristin
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2254407.pdf (1.913Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620325
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Oppgaven tar for seg tematikken kunstig intelligens, videre vil vi kun benytte oss

av forkortelsen KI. Besvarelsen er basert på menneskers vurdering av musikk

komponert av KI. For å se nærmere på hvilke meninger mennesker har om temaet

gjennomførte vi en spørreundersøkelse med 121 deltakere. Det er kvinner og

menn i ulik aldersgruppe som har gjennomført undersøkelsen for dette

eksperimentet. Deltakerne ble tilfeldig og likt fordelt mellom to grupper “Bach”

og “maleri”, hvor den eneste forskjellen på gruppene var informasjonen de fikk

om hvordan KI var blitt inspirert til å komponere musikkstykket. Hver deltaker

fikk deretter høre musikkstykket, og bedt om å svare på spørsmål om stykket de

hadde hørt, og samtidig oppgi opplysninger om seg selv, som inntekt og alder.

Hensikten med gjennomføringen av eksperimentet var å teste om det var enkelte

faktorer som påvirker deltakernes oppfatning av hvor kreativt og ekte produkter

utviklet av KI oppleves. Vi utformet fem hypoteser basert på hva vi ønsket å

undersøke, og disse ble testet opp mot de to gruppene, “Bach” og “maleri”. Vi

ønsket å teste om informasjonen om hvordan KI er blitt inspirert til å komponere

musikkstykket hadde innvirkning på hvordan deltakerne opplevde musikkstykket,

og om det var noen spesielle faktorer som påvirket deltakernes opplevelse.

Vårt overordnede forskningsspørsmål for dette eksperimentet var følgende:

Hvilke faktorer øker og reduserer menneskers oppfatning av kvalitet,

kreativitet og autentisitet i produkter utviklet av kunstig intelligens?

Vi antok på forhånd av spørreundersøkelsen at svarene fra deltakerne skulle vise

at de syntes det var mer kreativt og ekte når musikkstykket var komponert av KI

inspirert av malerier enn av KI inspirert av Bachs stykker.

Resultatene vi fikk ved gjennomføring av eksperimentet viser derimot at vi ikke

har fått svar som kan bekrefte eller avkrefte våre hypoteser. Det var ingen av de fem hypotesene som hadde høy nok korrelasjon med de

uavhengige faktorene til at vi kan konkludere med at det var signifikant forskjell

på svarene mellom de to gruppene. Når det ikke er signifikant forskjell, kan vi

heller ikke bekrefte eller avkrefte noen av de fem hypotesene.

Dette betyr at vi etter dette eksperimentet ikke med sikkerhet kan si at det er

enkelte faktorer som er mer betydningsfulle når det kommer til menneskers

vurdering, og oppfatning av produkter laget av KI enn andre.

I siste del av oppgaven tar vi for oss mulige årsaker til at vi ikke har fått sterke

nok resultater til å kunne beholde noen av hypotesene våre, samt hvilke

anbefalinger vi har til videre forskning innenfor fagfeltet.

Den årsaken vi har sett på som en mulig hovedfaktor for at vi ikke fikk de svarene

vi forventet på forhånd er at temaet KI er nytt og abstrakt for mange.

For å gjøre oppgaven mest mulig oversiktlig og presis, har vi brukt tallfestede

data i form av kvantitativ metode. De tallfestede dataene ga oss muligheten til å se

nærmere på de ulike faktorene i eksperimentet, samt å teste de ulike hypotesene

våre.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit