Involvering av nøkkelinteressenter før første spadetak : En undersøkelse av nøkkelinteressenthåndtering i tidlige faser ved bygging av et utskipningsanlegg
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619937Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Oppgaven tar for seg et prosjekt om bygging av et utskipningsanlegg for kalk i
Verdal. Havneselskapet, et regionalt havneselskap i Trøndelag, er ansvarlig for
prosjektet på oppdrag fra to bedrifter innen henholdsvis kalk og sement, omtalt
som Kalkprodusenten og Sementprodusenten. Prosjektet estimeres å ferdigstilles
ved utgangen av 2019. Ettersom prosjektet er i gjennomføringsfasen når vi skriver
oppgaven, har vi avgrenset problemstillingen til:
“Hvordan ble prosjektets nøkkelinteressenter håndtert frem til byggestart i
henhold til Eskerod & Jepsens fasemodell?”.
Aktørene som anses som nøkkelinteressenter er Kalkprodusenten,
Sementprodusenten og kommunen. Håndteringen av dem ser vi i lys av en
fasemodell av Eskerod & Jepsen (2013), som omhandler hvor, når og hvordan
interessenter, og særlig nøkkelinteressenter, skal håndteres på en hensiktsmessig
måte. Oppgaven trekker også inn interessentteorier fra Savage et al. (1991) og
Difi (2017), og ser dem opp mot hverandre. Fellesnevnerne for teoriene er
involvering.
Vi har benyttet en kvalitativ metode bestående av dybdeintervjuer av
prosjektledelsen og relevante representanter fra hver nøkkelinteressent. I
resultatene kommer det frem at Havneselskapet ved hjelp av en reaktiv og
pragmatisk tilnærming har involvert nøkkelinteressentene på en måte som
samsvarer med hovedmodellen.
Nøkkelinteressenthåndteringen i prosjektet bygger i stor grad på involvering av
nøkkelinteressentene. Særlig oppdragsgiverne er tett involvert gjennom
prosjektets styringsgruppe, som tilrettelegger for sterke integrerte relasjoner.
Involveringen sees også i sammenheng med teorien om co-creation, og at alle
nøkkelinteressentene har en felles interesse i prosjektet. Havneselskapets interessenthåndtering har blitt utført på en hensiktsmessig måte,
og det kommer tydelig fram at alle nøkkelinteressenter sitter med en positiv
oppfatning av hvordan de har blitt håndtert. Det kommer dog frem av analysene at
det foreligger forbedringspotensiale i havneselskapets rutiner for
interessentanalyser og planlegging av tiltak.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019