Hva er organisasjonens endringsvillighet i henhold til kundens kjøpsprosess?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619789Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
I norsk varehandel har det skjedd store endringer, og de pågår enda. Dette fører
til store utfordringer for mange bedrifter og krever endringer hos store
organisasjoner. Siden 1990-tallet har det foregått en digitaliseringsbølge som
har sørget for endringer innen forbrukeratferd og kjøpsprosessen deres
(Hennestad et al. 2012). Dette har igjen ført til et større behov for innovasjon
og endringer. Vi har valgt å skrive en teoretisk oppgave om endringsvilligheten
til organisasjoner i forhold til dette endrede kjøpemønsteret.
Den tradisjonelle kjøp- og salgsprosessen har endret seg mye siden
digitaliseringen begynte på 90-tallet. Som SSB (2017) viser til i sin rapport så
bruker 90 % av nordmenn internett daglig. Dette viser til at forbrukermønsteret
har endret seg ved at man nå har tilgang til mer informasjon enn tidligere, og
kunder sjekker derfor tilgjengelighet og informasjon om varer før de går og
kjøper dem. På denne måten har beslutningsprosessen forkortet seg. Bache-
Mathiesen (2018) sier at 70 % av kjøpsbeslutningen allerede er tatt før kunden
oppsøker en butikk eller nettbutikk.
Hofbauer (2016) viser til at den perioden vi er i nå kalles for ”The Age of the
Customer”, og i sin bok Salgets Helter, nevner han noen svært sentrale faktorer
bak disse store endringene. Hofbauer viser i sin teori at både kjøpemønster og
forbrukeratferd har endret seg, og vi ser også ut ifra artikkelen til Zeally et al.
(2018) at fokuset til forbrukeren har skiftet, og at forbrukeren ikke er like lojale
lenger. Denne digitaliseringen fører til at kunden blir mer fokusert på relevans,
og gjennom bedre tilgang og tilgjengelighet til produkter stilles det høyere
krav nå enn tidligere. . Bedrifter må bli mer ”levende business” mener Zeally
et al. (2018) og på den måten tilpasse seg mer etter disse endringene som
foregår.
Hennestad et al. (2012) snakker om at endringer i organisasjoner ikke var
vanlig tidligere, men har blitt en del av hverdagen nå. De viser til økt
digitalisering og globalisering som sørger for at konkurranseområdet har
utviklet seg fra å være lokalt til nå å være globalt. Det har ingen grenser lenger,
ingen stengetider og tilgjengeligheten er enorm. I henhold til forbrukermønsteret viser Teece (2010), referert i Cuthbertson et
al. (2015) at dersom dette endres, må bedrifter endres i takt med dette. Ut ifra
SIT-modellen ser vi at innovasjonsevnen til ledelsen er viktig når det kommer
til å skape verdi for selskapet. Som Teece henviser til, dersom en av disse
komponentene i innovasjonsevne endres, må resten tilpasses.
Kotter (2002) som er ekspert innenfor feltet organisasjonsledelse og endringer
viser til sin åtte-fasers modell for organisatoriske endringer. Han legger vekt på
at dersom endringer skal skje må man vekke følelser hos de ansatte som skaper
et ønske om nødvendig endring.
Vi foretok tre dybdeintervjuer for å skaffe et mer innsikt i bransjen og hva som
skjer der nå. Patrik Müller hos DIBS ga oss mye informasjon om hvordan ehandelen
foregår nå og hva som er fokuset der fremover. Morten Lager som er
varehandelsekspert ga oss også et fremtidsrettet blikk om hvor bransjen er på
vei nå og hva de fokuserer på.
Vi har sett på Varner Gruppens situasjon og deres store omstilling, og har valgt
å bruke dette i drøftingen. De har opplevd et drastisk fall i omsetningen i 2017
og 2018 (Hopland, 2019) og har nå opprettet en egen avdeling for å
omorganisere hele bedriften, Varner Digital Business. Det er gjennom dette vi
ser hvor viktig endringsvilje er i forhold til forbrukerens endrede kjøpemønster,
som Lager (2019) nevner, det er kunden vi lever av og vi må derfor tilpasse oss
dem så godt som mulig.
Konklusjonen er derfor at organisasjoners endringsvilje er svært sentralt for at
de skal tilpasses dagens forbrukere og overleve i det tøffe markedet som har
oppstått.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2019