Bry Deg - si nei til narkotika
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619513Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Bacheloroppgaven fra studielinjen Kommunikasjonsledelse tar for seg en
gjennomtenkt kampanje for prosjektet Bry Deg – si nei til narkotika v/
Handelshøyskolen BI, Bergen.
Vår samarbeidspartner er NNPF, og herunder deres prosjekt Bry Deg – si nei til
narkotika. Etter dialog med kontaktperson i Bry Deg, Torbjørn Nervik, ble det
etablert en plan over hva som ønskes å oppnås med kommunikasjonskampanjen.
Målgruppen ble satt til ungdom i alderen 15 til 19 år, og er dermed primært de
ønskede å kommunisere med.
Problemstillingen kampanjen tar for seg er «Hvordan kan Bry Deg gjennom en
informasjons- og holdningskampanje endre ungdommens atferd og oppfatning av
narkotika og rus». Kampanjen bygger på pensumlitteraturen Strategic Planning
for Public Relations av Ronald D. Smith, og er utviklet ut i fra dens oppdeling av
fire faser vedrørende kampanjeplanleggingen.
I fase 1 benyttes ulike metoder for datainnsamling for å tilegne nærmere innsikt i
nåsituasjonen til Bry Deg, samt kartlegge hvem målgruppen faktisk er. I
situasjonsanalysen benyttes SWOT og PESTEL analyse for å få en oversikt over
eksterne og interne faktorer som har innvirkning på Bry Deg. En
interessentanalyse ble også gjort for å kartlegge hvem som blir påvirket av, eller
kan påvirke Bry Deg som organisasjon, og hvem som mottar kampanjen. Her
presenteres også Bry Deg sin visjon og strategi slik den er i dag, for å avklare
utgangspunktet.
I den primære datainnsamlingen utførtes en spørreundersøkelse og
dybdeintervjuer. Spørreundersøkelsen ble distribuert til målgruppen, og videre
analysert i dataprogrammet JMP. Cluster-analyse ble benyttet for å trekke
sammenligninger mellom respondentenes svar, og for å illustrere målgruppen
tydeligere. Clusterne ble navngitt Motstandere, Gråsone gjengen og Aktive
røykere, som gjorde at vi segmenterte kampanjen med Gråsone gjengen som
primær målgruppe. Geografisk er likevel kampanjen rettet mot hele Norge, da Bry
Deg har lokallag som arbeider på tvers av landet. Dybdeintervjuene ble utført da temaet var for sensitivt til å ha fokusgrupper, og vi brukte seks respondenter som
hadde hatt ulik erfaring med cannabis.
Fase 2 tar utgangspunkt i informasjonen fra fase 1, og utvikler strategi med
hovedmål og delmål som Bry Deg kan oppnå gjennom en slik kampanje.
SMART-modellen ble benyttet for å utvikle delmål, da hovedmålet i denne
kampanjen er å redusere bagatellisering og bruk av narkotiske stoffer blant
målgruppen. Fra pensumlitteratur ble det valgt proaktive
kommunikasjonsstrategier, samt presentert en begrunnelse for bruk av
appellformene ethos, logos og pathos til kampanjen. Videre forklares bruk av
Elaboration Likelihood modellen, før kampanjekonseptet presenteres med sitt
power word og tag line. Kampanjen har fått navnet Ditt verktøy til å si nei, da den
bygger på en idé om at ungdommen i målgruppen kan benytte Bry Deg som hjelp
til å si nei til narkotika.
Tredje fase er kampanjetaktikker, der det er valgt ulike medier for å fremme
budskapet. De seks valgte taktikkene er henholdsvis:
❖ Publisitetsstunt
❖ Publikumsdeltakelse på Instagram
❖ Stand og foredrag
❖ Snapchat-filter
❖ Kampanjenettside
❖ Kampanjebilder
Med et budsjett på 100.000, er disse tiltakene noe de estimerte prisene tilsier at
Bry Deg kan gjennomføre.
Fase 4 tar for seg evalueringen av kampanjen, på bakgrunn av
implementeringsrapport, progresjonsrapport og sluttrapport. Målemetodene er
teoretiske da kampanjen ikke er iverksatt, men dersom Bry Deg ville velge å
benytte seg av kampanjeplanen er dette et forslag til hvordan de kan evaluere
utfallet. Målet med kampanjen var å redusere bagatellisering og bruk av
narkotiske stoffer blant målgruppen, og gjennom å følge denne kampanjeplanen er
det noe vi mener er mulig og gjennomførbart for Bry Deg!
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2019