dc.description.abstract | Oppgaven du snart leser tar for seg en kommunikasjonskampanje utarbeidet for
Bergen Høyre. Målet med kampanjen er å bistå Bergen Høyre med valgseier
gjennom å tiltrekke seg yngre velgere. Målgruppen er satt til elever og
studenter i aldersgruppen 17-24 år. Kampanjen er forankret i de fire fasene i
boken Strategic Planning for Public Relations. Fase 1 - formativ forskning,
Fase 2 - strategi, Fase 3 - taktikk og Fase 4 evaluering (Smith, 2017).
Fase 1 i kampanjeplanleggingen drier seg om formativ forskning. Her
presenteres informasjon om Bergen Høyre, samt en situasjon-, organisasjon og
interessentanalyse. Informasjonen og analysene er innhentet basert på primærog
sekundær data. Avslutningsvis presenteres en SWOT-analyse for å se på
Bergen Høyres muligheter og utfordringer.
Videre ble det gjennomført kvalitative og kvantitative undersøkelser. Herunder
fokusgrupper og spørreundersøkelse. Formålet med de ulike undersøkelsene
var å skaffe seg innsikt i målgruppens kunnskap om Høyre, samt deres
motivasjon til å stemme borgerlig. Ettersom målgruppen ble satt til 17 - 24 år
var innhenting av primærdata gjort gjennom ulike skoler i Bergen.
For å øke validiteten og reliabiliteten ble det utviklet en kvantitativ
spørreundersøkelse. Dette hjalp oppgaven hva gjelder flere respondenter og
beskrivelse av situasjonen for Bergen Høyre og unge velgere. Undersøkelsen
viser at det er mindre kunnskap blant respondentene vedrørende Høyre-politikk
og at enkelte utdanningsinstitusjoner ikke ønsker å stemme Høyre. De funnene
var vitale vedrørende etablering av kommunikasjonsmålgruppen.
I fase 2 ble hovedmålet for kampanjen etablert: «Vinne kommunevalget 2019».
For å vinne stemmer blant de yngre var det hensiktsmessig å anvende en
engasjerende kommunikasjonsstrategi på bakgrunn av mottakers modus. Strategien skal være forankret i ELMs perifere rute og system 1. I henhold til
dagens klimadebatt var det naturlig å utarbeide en miljø-kampanje.
De taktiske grepene ble utarbeidet i fase tre. Taktikken ble etablert med
utgangspunkt i kommunikasjonsstrategien. På bakgrunn av tilegnet
informasjon i spørreundersøkelsen og fokusgrupper, samt sekundærdata om
målgruppens medievaner ble Facebook, Instagram, Snapchat og plakater valgt
som medium. Videre ble det utarbeidet kampanje-bilder som skal være
forankret i Høyres miljøpolitikk.
Bergen Høyre har avsatt 370 000,- til utforming og lansering av kampanjen.
Kampanjeperioden er satt fra 29. juli til 9. september. I starten av
kampanjeperioden vil det ikke bli for mye eksponering, da målgruppen er i
feriemodus. Etter endt fadderuke vil kampanjen ha sin største eksponering.
Herunder 26.08 - 09.09. Det er blitt etablert en medieplan for å gi rammer for
tidsbruk av kampanjens eksponeringsfrekvens.
Under fase 4 ble det utarbeidet en implementerings- og progresjonsrapport. Til
slutt presenteres evalueringen. Her er det blitt sett på grad av måloppnåelse i
henhold til fastsatte mål. Det er også blitt skrevet noen ord om forbedringer og
veien videre for Bergen Høyre. | nb_NO |