• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kampanjeplan - Bergen Høyre

Sunde, Henrik Pettersen; Kristiansen, Didrik Georg
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2263602.pdf (1.902Mb)
Kampanjeplan Bergen Hoyre - Vedlegg.pdf (3.908Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619088
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Oppgaven du snart leser tar for seg en kommunikasjonskampanje utarbeidet for

Bergen Høyre. Målet med kampanjen er å bistå Bergen Høyre med valgseier

gjennom å tiltrekke seg yngre velgere. Målgruppen er satt til elever og

studenter i aldersgruppen 17-24 år. Kampanjen er forankret i de fire fasene i

boken Strategic Planning for Public Relations. Fase 1 - formativ forskning,

Fase 2 - strategi, Fase 3 - taktikk og Fase 4 evaluering (Smith, 2017).

Fase 1 i kampanjeplanleggingen drier seg om formativ forskning. Her

presenteres informasjon om Bergen Høyre, samt en situasjon-, organisasjon og

interessentanalyse. Informasjonen og analysene er innhentet basert på primærog

sekundær data. Avslutningsvis presenteres en SWOT-analyse for å se på

Bergen Høyres muligheter og utfordringer.

Videre ble det gjennomført kvalitative og kvantitative undersøkelser. Herunder

fokusgrupper og spørreundersøkelse. Formålet med de ulike undersøkelsene

var å skaffe seg innsikt i målgruppens kunnskap om Høyre, samt deres

motivasjon til å stemme borgerlig. Ettersom målgruppen ble satt til 17 - 24 år

var innhenting av primærdata gjort gjennom ulike skoler i Bergen.

For å øke validiteten og reliabiliteten ble det utviklet en kvantitativ

spørreundersøkelse. Dette hjalp oppgaven hva gjelder flere respondenter og

beskrivelse av situasjonen for Bergen Høyre og unge velgere. Undersøkelsen

viser at det er mindre kunnskap blant respondentene vedrørende Høyre-politikk

og at enkelte utdanningsinstitusjoner ikke ønsker å stemme Høyre. De funnene

var vitale vedrørende etablering av kommunikasjonsmålgruppen.

I fase 2 ble hovedmålet for kampanjen etablert: «Vinne kommunevalget 2019».

For å vinne stemmer blant de yngre var det hensiktsmessig å anvende en

engasjerende kommunikasjonsstrategi på bakgrunn av mottakers modus. Strategien skal være forankret i ELMs perifere rute og system 1. I henhold til

dagens klimadebatt var det naturlig å utarbeide en miljø-kampanje.

De taktiske grepene ble utarbeidet i fase tre. Taktikken ble etablert med

utgangspunkt i kommunikasjonsstrategien. På bakgrunn av tilegnet

informasjon i spørreundersøkelsen og fokusgrupper, samt sekundærdata om

målgruppens medievaner ble Facebook, Instagram, Snapchat og plakater valgt

som medium. Videre ble det utarbeidet kampanje-bilder som skal være

forankret i Høyres miljøpolitikk.

Bergen Høyre har avsatt 370 000,- til utforming og lansering av kampanjen.

Kampanjeperioden er satt fra 29. juli til 9. september. I starten av

kampanjeperioden vil det ikke bli for mye eksponering, da målgruppen er i

feriemodus. Etter endt fadderuke vil kampanjen ha sin største eksponering.

Herunder 26.08 - 09.09. Det er blitt etablert en medieplan for å gi rammer for

tidsbruk av kampanjens eksponeringsfrekvens.

Under fase 4 ble det utarbeidet en implementerings- og progresjonsrapport. Til

slutt presenteres evalueringen. Her er det blitt sett på grad av måloppnåelse i

henhold til fastsatte mål. Det er også blitt skrevet noen ord om forbedringer og

veien videre for Bergen Høyre.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit