• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norges frivilligsentraler - tid som betyr noe

Dale, Henriette Tverli; Bø, Amalie Andresen; Brunæs, Anders Toralfsøn
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2263501.pdf (2.945Mb)
Norges Frivilligsentraler - Vedlegg.pdf (3.484Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2619079
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne bacheloroppgaven i kampanjeplanlegging er et avsluttende arbeid for

studiet Kommunikasjonsledelse ved Handelshøyskolen BI. Kampanjen er

utarbeidet for Norges Frivilligsentraler. Bakgrunnen for kampanjen er at Norges

Frivilligsentraler har et behov for flere unge frivillige ved sine sentraler.

Oppgavens overordnede problemstilling er derfor:

“Hvordan skal vi få flere i aldersgruppen 18 - 25 år til å melde seg som frivillig

ved sin lokale frivilligsentral?”.

Bacheloroppgaven bygger på Ronald D. Smiths fire kampanjeplanleggingsfaser:

formativ forskning, strategi, taktikk og evaluering.

Fase 1: Undersøkelser gjort av SSB i 2017 viser at personer mellom 16 og 24 år i

gjennomsnitt har 7 timer og 12 minutter fritid hver dag. Samtidig er mer enn

halvparten av alle over 16 år ikke fornøyd med hvordan de utnytter fritiden sin. I

vår datainnsamling skal vi blant annet kartlegge årsakene til dette, og hvordan det

kan påvirke målgruppens ønske om å delta i frivillig arbeid.

Vår kvalitative forskning består av fokusgrupper og dybdeintervjuer. Dette ga oss

bedre forståelse av målgruppen, og et grunnlag for kvantitativ forskning i form av

en nettbasert spørreundersøkelse. Funnene viser at målgruppen har positive

holdninger til frivillig arbeid, og at hensikten med kampanjen derfor bør være å

endre atferden deres. Respondentene opplyser òg at de ikke har nok tid til å delta i

frivillig arbeid, da de oppfatter det som svært tidkrevende.

Fase 2: Kampanjens målgruppe ble utformet på bakgrunn av clusteren “De

engasjerte” - ett av to segmenter som ble kartlagt i clusteranalysen. De har en

positiv holdning til frivillig arbeid, og opplyser at de er villige til å melde seg som

frivillig. Følgelig formulerte vi hovedmålet: “Kampanjen skal få flere i

målgruppen til å melde seg som frivillig ved sin lokale frivilligsentral”. Herunder

har vi utformet to delmål vedrørende målgruppens kjennskap og engasjement

knyttet til Norges Frivilligsentraler. De underbygger hovedmålet, og tar

utgangspunkt i SMART-kriteriene. For å nå målsettingene ser vi det hensiktsmessig å benytte en proaktiv strategi

som kombinerer handlings- og kommunikasjonsstrategier. Gjennom kampanjen

skal vi “kommunisere at frivillig arbeid ikke trenger å være tidkrevende, samt øke

synligheten til Norges Frivilligsentraler”. Som følge av dette skal budskapet

derfor bevisstgjøre målgruppen på deres egen tidsbruk, samt endre deres

oppfatning av frivillig arbeid som tidkrevende. Det skal blant annet gjøres ved å

illustrere hvor mye fritid de gjennomsnittlig har hver dag, samt vise

gjenkjennelige eksempler på unødvendig tidsbruk i hverdagen. Kampanjen har

fått navnet “Tid som betyr noe”.

Fase 3: Med utgangspunkt i de formative undersøkelsene og strategien, har vi

kommet opp med følgende taktikker som vil gjennomføres mellom 1. september

og 15. oktober 2019:

Publisitetsstunt: Hensikten er å oppnå positiv medieomtale, få publikums

oppmerksomhet og øke målgruppens kjennskap om Norges Frivilligsentraler. I et

forsøk på å oppnå dette skal publisitetsstuntet filmes og deles i sosiale medier.

Stuntets støttetaktikker er å bruke opinionsledere for økt spredning, og publisere

en kronikk i media for å skape diskusjon rundt temaet.

Reklamefilmer på Instagram: Hensikten er å sikre synlighet av kampanjen i en

kanal målgruppen bruker. En nødvendig støttetaktikk er å forbedre nettsiden til

Norges Frivilligsentraler. Dette er viktig for at kampanjen skal oppnå ønskelig

effekt.

Reklame i podkast: Hensikten er å presentere kampanjen i et format hvor

budskapet formidles på en mer beskrivende måte, treffer målgruppen godt, og i

mindre grad fremstår som betalt innhold.

For kampanjen er det satt opp en budsjettramme på 250 000 kroner.

Fase 4: Evalueringen av kampanjen inneholder en implementeringsrapport, en

progresjonsrapport og en sluttrapport. Den presenterer òg forslag til målemetoder

for kampanjens hovedmål og delmål. Evalueringen skal vise om tiltakene har

bidratt til å oppnå målsettingene, og om kampanjen har vært vellykket.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit