#klammakompis
Abstract
Vi har i arbeidet med denne oppgaven utarbeidet en holdningskampanje med
avdelingen for seksuell helse i Helsedirektoratet. Målgruppen for denne
kampanjen er unge voksne mellom 20-25 år, som er seksuelt aktive og ikke i faste
forhold. Bakgrunnen for kampanjen er å øke bevissthet og engasjement rundt å
regelmessig teste seg for klamydia, da dianoseraten har holdt seg stabilt høy over
lang tid. Det eksisterer en dårlig holdning og adferd rundt å teste seg etter hver ny
partner. Vårt formål har derfor vært å skape et engasjement gjennom å oppfordre
målgruppen til å teste seg med en venn.
Innledningsvis har vi foretatt analyser av situasjon, organisasjon og interessenter.
Deretter presenteres primærdata hentet fra kvalitative og kvantitative
undersøkelser. Den kvalitative datainnsamlingen foregitt som dybdeintervjuer
som bidro med innsikt, samt la føringer for hvordan vi utformet den kvantitative
spørreundersøkelsen. Den kvantitative undersøkelsen resulterte i 183 gyldige
respondenter og god innsikt i målgruppens holdninger og adferd. Vi har tatt høyde
for social bias hos respondentene og dette er noe vi videre har tatt hensyn til i
utforming av kampanjen. De funnene gjort gjennom den formative forskningen er
oppsummert i en SWOT-analyse.
Strategien inneholder tre delmål som vil bidra til å nå det overordnete hovedmålet.
Vi har utarbeidet proaktive handlings- og kommunikasjonsstrategier med hensikt
om å skape engasjement hos målgruppen. Deretter redegjøres det for hvilke
kreative tiltak som skal iverksettes i ulike kanaler. Under taktikk gjennomgår vi
kanalvalgene, som ble satt til et utvalg av sosiale medier, podcast, landingsside og
utendørsannonsering. Avslutningsvis presenterer vi kampanjens tidsplan og
budsjettering, samt evalueringstiltak for å måle kampanjens resultater.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2019