• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave - Salgsledelse og personlig salg

Newman, Fredrik; Nuland, Peder
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2261227.pdf (4.187Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619046
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Konkurransen mellom aktører i markedet er under stadig økning både nasjonalt og

internasjonalt. Salg gjennom tradisjonelle og digitale kanaler er ikke lenger

tilstrekkelig. Begrepet kundetilfredshet og kundelojalitet har fått en ny betydning

og blitt sentralt for å kunne tilpasse seg den nåværende og fremtidige

konkurransen i markedet. Samspillet mellom disse har blitt grunnlaget for

oppgaven og vil svare på følgende problemstilling:

“Hvordan arbeider Schibsted i dag med key account management for å skape

kundetilfredshet og lojalitet mot deres viktigste kunder?”

Oppgaven vil først ta for seg relevant litteraturstudie rundt key account

management. Grunnleggende forhold som den tradisjonelle ABCkundesegmentering,

relasjonsbygging, salg- og kjøpsprosessen, CRM og

organisering av key account management blir anvendt.

Videre vil undersøkelsesdesign og metode som benyttes for oppgaven vurderes.

Det har i denne oppgaven blitt benyttet eksplorativt- og deskriptivt

undersøkelsesdesign, da vi ønsker å se på hvordan Schibsted arbeider med KAM i

dag for å skape kundetilfredshet og lojalitet mot deres viktigste kunder. Det er

også tatt i bruk en kvalitativ- og kvantitativ forskningsmetode.

Forskningsmetodene er supplerende, som gjør at gruppen ønsker å ta i bruk begge.

Det er også blitt utformet en intervjuguide for å kunne strukturere

dybdeintervjuene. Formålet med dybdeintervjuet er å innhente informasjon fra

selgerne i Schibsted. Det ble intervjuet fem selgere med ulike stillingstitler;

salgssjef, to strategiske kundesjefer, key account manager og account manager.

Den innhentede informasjonen fra dybdeintervjuet ble videre brukt for å analysere

resultatet.

Avslutningsvis drøftes relevante funn opp mot teori etterfulgt av konklusjon og

anbefaling. Undersøkelsen viste at selgerne i Schibsted skaper kundetilfredshet og

lojalitet gjennom blant annet fysisk- og elektronisk tilstedeværelse, samt

spesialisering og nøyaktighet overfor deres kunder. Det kom også frem at

Schibsted er dyktige på å pleie og opprettholde langsiktige kundeforhold. Det viser seg at gjennom å opprettholde kommunikasjonen og bygge en uformell

relasjon helt klart er med på å skape kundetilfredshet og lojalitet. Basert på funn i

analysen, skal anbefalingene presenteres for Schibsted og bidra selskapet til å

styrke kundetilfredshet og lojalitet overfor deres viktigste kunder.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit