Hvor går grensen mellom personifisering og personvern?
Abstract
Forfatterne av dette studiet har analysert den økende bruken av personlig
markedsføring og forbrukernes personvernsbekymring som en konsekvens av
denne. Hensikten med oppgaven er å finne ut hvilken påvirkning den personlig
markedsføringen har på personvernsbekymringen til forbruker på nett, og hvilke
faktorer som bidrar til dette. Oppgaven består av en innledning, teori, metode,
analyse, diskusjon og konklusjon.
Problemstillingen vår er følgende: Hvilken påvirkning har personlig
markedsføring på personvernsbekymringen til forbrukere på nett?
Forskningen vår er basert på artiklene Ham (2017) og Awad & Krishnan (2006).
Kildene ble benyttet i utviklingen av forskningsmodellen og senere våre
hypoteser. Teoridelen er basert på disse, samt andre artikler for å skape et godt
akademisk grunnlag for studiet. Flere teoretiske begreper ble utforsket som blant
annet kunnskap om påvirkning, oppfattet risiko ved personlig markedsføring,
oppfattet fordel ved personlig markedsføring, tidligere personvernsinvasjon,
oppfattet grad av personifisering og annonseunngåelse.
I metodedelen ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse med et
deskriptivt design, som senere ble vår kilde for datainnsamlingen. Datasettet ble
bearbeidet og konvergent validitet ble testet ved å gjennomføre en faktoranalyse
hvor Cronbachs alfa og ladningene ble testet. Vi valgte å se bort fra funnene i
faktoranalysen og heller gå videre med enkelte variabler. Videre gjennomførte vi
en korrelasjonsmatrise som påviste at den diskriminante validiteten var tilstede og
at de uavhengige variablene ikke målet samme.
I analysedelen ble det gjennomført en dummy regresjon for kategorivariablene for
å kunne besvare antakelsen gjort i teoridelen. Videre ble det også gjennomført en
regresjonsanalyse. Sammen ble kunnskap om påvirkning og oppfattet fordel av
personlig markedsføring forkastet og kunne dermed ikke vise en sammenheng
med personvernsbekymring. Funnene i analysedelen dannet grunnlaget for
diskusjonsdelen, der mulige årsaker til resultatene ble vurdert og diskutert. I
denne delen er det også rettet kritikk mot oppgaven. I konklusjonsdelen kunne vi
fastslå at oppfattet risiko ved personlig markedsføring, oppfattet grad av personifisering og annonseunngåelse påvirker personvernsbekymring, og at disse
er med på å øke graden av personvernsbekymringer på nett.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019