dc.description.abstract | I denne oppgaven titulert «Lean på storkjøkken i helsesektoren» ønsker vi
å undersøke hvordan tidligere gjennomførte lean-tiltak fungerer på
hovedkjøkkenet på Ullevål sykehus i dag og hvordan ytterligere forbedringer kan
oppnås. Temaet i oppgaven er lean i forbindelse med drift av sykehus, også kalt
«Lean Healthcare».
Kjøkkenet gikk i 2011 gjennom en lean-prosess som førte til
effektivitetsforbedringer på mange områder. Hensikten med oppgaven er å få et
innblikk i hvordan de arbeider med forbedringene og hvilke tiltak de kan innføre
for å opprettholde disse. Ut ifra dette utarbeidet vi følgende problemstilling:
«Hvordan kan hovedkjøkkenet på Ullevål sykehus bruke lean-filosofiens
prinsipper til å oppnå effektivitetsforbedringer, og hvordan kan de opprettholde
kontinuerlig forbedring i fremtiden?»
Innledningsvis tar vi for oss valg av bedrift og problemstilling, samt
avgrensninger i oppgaven. Denne oppgaven fokuserer på 123-prosessen, som kan
anses å være kjøkkenets kjerneprosess. Data og analyser er innhentet og
gjennomført i tidsperioden fra februar til april 2019. Videre forklarer vi valg av
metode og oppgavens oppbygning, etterfulgt av situasjonsbeskrivelse av
hovedkjøkkenet på Ullevål sykehus før og nå. Avslutningsvis beskriver vi
hvordan kjøkkenet har gått fra brettservering til tallerkenservering, og hvordan
dette fungerer i dag.
I det teoretiske rammeverket redegjør vi for teori om «Lean» og «De fem
lean-prinsippene». I tillegg tar vi for oss teorien om «Muda og mura», etterfulgt
av lean-verktøyene: «Gemba Walk», «PDCA-hjulet», «5S» og «Tavlemøter». Til
slutt går vi inn på teori rundt «Svinn», «Helse og lean på sykehus» og «Kritikk av
lean».
Videre vil vi i metodekapittelet presentere våre forberedelser og valg av
metode, etterfulgt av populasjon og utvalgsramme. Deretter utdyper vi
datainnsamlingen, hvor vi har tatt i bruk både kvalitative og kvantitative data, og
avslutter kapittelet med å vurdere metodens validitet og reliabilitet.
Analyse- og diskusjonskapittelet omhandler i hovedsak den
flerdimensjonale prosessanalysen. Her blir funn diskutert, analysert og knyttet opp mot det teoretiske rammeverket. Videre går vi inn på «Overproduksjon og svinn»,
«Lean Healthcare», «Strategi», «Orden og system» og «Kontinuerlig forbedring».
Funnene våre tyder på at lean-filosofien allerede er godt etablert, men at
det forekommer sløsing på flere områder. Resultatene viser at kjøkkenet har
forbedringspotensial når det kommer til 123-prosessen. Det ble observert sløsing
under pakking av tallerkener som følge av «kø», og mye unødvendig forflytning.
For å oppnå forbedringer og vellykket innføring av nye tiltak, er det viktig at
ledelsen opprettholder et fokus på kontinuerlig forbedring. Dersom anbefalingene
vi har foreslått blir gjennomført vil de kunne oppnå effektivitetsforbedringer som
vil redusere kostnader i form av redusert sløsing. | nb_NO |