• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lean på storkjøkken i helsesektoren

Dahl, Ine Herland; Mørkeseth, Elise; Christensen, Cathrine
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2263893.pdf (2.594Mb)
Samtykkeerklæring.pdf (43.33Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2618538
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
I denne oppgaven titulert «Lean på storkjøkken i helsesektoren» ønsker vi

å undersøke hvordan tidligere gjennomførte lean-tiltak fungerer på

hovedkjøkkenet på Ullevål sykehus i dag og hvordan ytterligere forbedringer kan

oppnås. Temaet i oppgaven er lean i forbindelse med drift av sykehus, også kalt

«Lean Healthcare».

Kjøkkenet gikk i 2011 gjennom en lean-prosess som førte til

effektivitetsforbedringer på mange områder. Hensikten med oppgaven er å få et

innblikk i hvordan de arbeider med forbedringene og hvilke tiltak de kan innføre

for å opprettholde disse. Ut ifra dette utarbeidet vi følgende problemstilling:

«Hvordan kan hovedkjøkkenet på Ullevål sykehus bruke lean-filosofiens

prinsipper til å oppnå effektivitetsforbedringer, og hvordan kan de opprettholde

kontinuerlig forbedring i fremtiden?»

Innledningsvis tar vi for oss valg av bedrift og problemstilling, samt

avgrensninger i oppgaven. Denne oppgaven fokuserer på 123-prosessen, som kan

anses å være kjøkkenets kjerneprosess. Data og analyser er innhentet og

gjennomført i tidsperioden fra februar til april 2019. Videre forklarer vi valg av

metode og oppgavens oppbygning, etterfulgt av situasjonsbeskrivelse av

hovedkjøkkenet på Ullevål sykehus før og nå. Avslutningsvis beskriver vi

hvordan kjøkkenet har gått fra brettservering til tallerkenservering, og hvordan

dette fungerer i dag.

I det teoretiske rammeverket redegjør vi for teori om «Lean» og «De fem

lean-prinsippene». I tillegg tar vi for oss teorien om «Muda og mura», etterfulgt

av lean-verktøyene: «Gemba Walk», «PDCA-hjulet», «5S» og «Tavlemøter». Til

slutt går vi inn på teori rundt «Svinn», «Helse og lean på sykehus» og «Kritikk av

lean».

Videre vil vi i metodekapittelet presentere våre forberedelser og valg av

metode, etterfulgt av populasjon og utvalgsramme. Deretter utdyper vi

datainnsamlingen, hvor vi har tatt i bruk både kvalitative og kvantitative data, og

avslutter kapittelet med å vurdere metodens validitet og reliabilitet.

Analyse- og diskusjonskapittelet omhandler i hovedsak den

flerdimensjonale prosessanalysen. Her blir funn diskutert, analysert og knyttet opp mot det teoretiske rammeverket. Videre går vi inn på «Overproduksjon og svinn»,

«Lean Healthcare», «Strategi», «Orden og system» og «Kontinuerlig forbedring».

Funnene våre tyder på at lean-filosofien allerede er godt etablert, men at

det forekommer sløsing på flere områder. Resultatene viser at kjøkkenet har

forbedringspotensial når det kommer til 123-prosessen. Det ble observert sløsing

under pakking av tallerkener som følge av «kø», og mye unødvendig forflytning.

For å oppnå forbedringer og vellykket innføring av nye tiltak, er det viktig at

ledelsen opprettholder et fokus på kontinuerlig forbedring. Dersom anbefalingene

vi har foreslått blir gjennomført vil de kunne oppnå effektivitetsforbedringer som

vil redusere kostnader i form av redusert sløsing.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit