• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vareplasseringens effekt på kundeatferd

Johansen, Vilde Aas; Holtekjølen, Andrea
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2259341.pdf (2.585Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2618266
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg produktplassering av varer foran

kassaområdet i detaljvarehandelen. Temaet vareplassering er godt forsket på i

dagligvarehandelen, men vi ønsker å teste om denne forskningen også gjelder for

andre bransjer. Vi har begrenset oppgaven til torg foran kassaområdet. Oppgaven

tar for seg kapitlene innledning, teoretisk grunnlag, metode, analyse av funn,

diskusjon og konklusjon. Basert på tema i oppgaven ble følgende problemstilling

utarbeidet: «Har ulike plasseringer av produkter rundt betalingsområdet en

positiv effekt på kundenes kjøpsadferd i detaljhandelbransjen?»

Teorikapittelet danner grunnlag for teori knyttet til hvordan kundene tenker og

oppfører seg før, under og etter et kjøp. Elementene vi tar for oss er kundeatferd,

persepsjon, blikkfang, vareeksponering, kjøpsbeslutning, kjøpsvaner og

merkeassosiasjoner, impulskjøp og kommunikasjon i butikk.

I metodekapittelet har vi tatt utgangspunkt i kvalitativ og kvantitativ tilnærming,

med kvantitativ tilnærming som hovedmetode. Vi valgte å benytte et kausalt

design med fire eksperimenter med fire tilhørende hypoteser. Vi tester variablene

skilt/ikke-skilt, medlem/ikke-medlem, kjent/mindre-kjent og eksponeringsvolum

for å måle om det er årsakssammenhenger mellom variablene. For å støtte opp

under funnene fra eksperimentene valgte vi også et deskriptivt design der vi

gjennomførte personlige intervjuer med en tilhørende hypotese. Eksperimentene

ble gjennomført på VITA Hegdehaugsveien i Oslo og Verket Sport i Bærum.

I oppgavens analysekapittel har vi presentert funnene fra eksperimentene og de

personlige intervjuene, og deretter beholdt eller forkastet nullhypotesene til hver

variabel. I diskusjonskapittel tar vi for oss undersøkelsesspørsmålene og

diskuterer funnene opp mot eksisterende teori. Videre konkluderer vi med

grunnlag i problemstillingen, før vi forelegger forslag til videre forsking.

Resultatene fra våre eksperimenter viser at ulike vareeksponeringer påvirker

forbrukeren i stor grad.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit