• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilken effekt ville OECDs nye virkemidler mot treaty shopping, herunder LOB og PPT, ha fått på utfallet avTransocean-saken?

Holen, Ane; Oskarsen, Ragnhild
Master thesis
Thumbnail
Åpne
1994092.pdf (4.239Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2580081
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master of Science [1823]
Sammendrag
Temaet i denne masteroppgaven er skatteplanlegging, herunder treaty shopping.

Temaet har bakgrunn i at det oppstår gap og smutthull når lands ulike regelsett og

skatteavtaler støter sammen. Store multinasjonale selskaper som opererer i flere

land kan derfor utnytte disse smutthullene uten å bryte loven. Den mest vanlige

utnyttelsen er nettopp skatteplanlegging, herunder metoden treaty shopping. Treaty

shopping er en metode hvor et selskap etablerer seg i et land på bakgrunn av dets

gunstige skatteavtaler.

OECD har gjennom sitt arbeid med BEPS-prosjektet (Base erosion and Profit

Shifting) utarbeidet tiltak mot treaty shopping for å forhindre misbruk av

skatteavtalen. Tiltakene går ut på å implementere “Limitation on Benefits”-

klausulen og “Principal Purposes Test”-klausulen i modellavtalen. Disse tiltakene

kommer frem av BEPS-prosjektets Action 6. Denne masteroppgaven forsøker å

finne svar på hvilken effekt OECDs nye virkemidler mot treaty shopping kan få i

fremtiden. For å belyse dette tar oppgaven for seg en av Norges største

straffeskattesak, Transocean-saken.

Hovedfunnene viser at implementering av LOB ville gjort det mer krevende for

Transocean å gjennomføre treaty shopping. Paragrafene i LOB oppstiller flere

eierskapstester og kanaliseringstester, samt visse krav til aktivitet i selskaper.

Transocean kan under tvil kun kvalifisere til skatteavtalebeskyttelse gjennom 1 av

de 7 paragrafene. LOB viser seg å være spesielt effektiv mot tomme

holdingselskaper. Det er likevel flere av paragrafene som åpner for

skatteplanlegging, og det er mulig at Transocean kunne planlagt en struktur som

var tilpasset de nye reglene. Når det gjelder PPT, viser det seg at det vil bli mindre

plass for å benytte en slik generell omgåelsesregel på en treaty shopping-situasjon.

Det er antakeligvis flere treaty shopping situasjoner som kan bli stoppet ved å

implementere LOB. Effekten av LOB vil derfor være nødvendig. De kumulative

vilkårene i LOB gjør at det vil være svært krevende å drive skatteplanlegging. Dette

gjør at LOB tetter flere smutthull enn tidligere. PPT kan derimot se ut til å være

effektiv i andre situasjoner enn treaty shopping.
Beskrivelse
Masteroppgave(MSc) in Master of Science in Business, Business law, tax and accounting - Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit